Turné från norr till söder

Cirkusflätan är ett interregionalt samarbete som startade mellan Region Östergötland, Region Stockholm och Västra Götalandsregionen. Projektet har fått medel från Kulturrådet för att skapa samverkan kring cirkusens utveckling i Sverige. Under 2022 tog Cirkusflätan steget in i ett turnésamarbete!

Interregional turné med föreställningen Minnet

Under våren 2022 gjorde Cirkusflätan en utlysning där vi sökte en mindre cirkusproduktion till en interregional turné till sensommaren/hösten 2022. Samtidigt sökte vi arrangörer i de olika regioner som skulle vara intresserade av att arrangera en cirkusföreställning.

Erbjudandet om turnén gavs till cirkusartisten Peter Åberg/Out of the box med hans föreställning Minnet. Peter Åberg, jonglör och magiker, visar under dessa 50 minuter med hjälp av olika trick och nummer vad minnet kan vara kapabelt till om man använder rätt typ av teknik.

Peter, som slutade topp 3 i TV4 Talang 2022 med sina omöjliga nummer, visar hur man kan använda minnet på ett bättre sätt med enkla medel. Man får se prov på både hur memorering går till samt prova lite själv under föreställningens gång. Föreställningen är rekommenderad för 9 år och uppåt men fungerar också för en familjepublik.

Peter är professionell cirkusartist och har turnerat över hela världen i över 10 år. Han är också en av tre i Sverige som lyckats memorera och lösa en 7x7x7 Rubiks Kub med ögonbindel.

Jonglering i världsklass blandat med humor, magi och musik.

Turnépremiär var den 9 september 2022 i Norrköping.

Turnéschema hösten 2022

9/9 Stage Skandia, Norrköping