2022 års kulturstipendiater

Tonsättare, bildkonstnärer, filmare, författare och cirkusartist. 2022 års kulturstipendiater representerar en bredd av konstnärliga uttryck.

Arbetsstipendium 100 000 kronor

Mohamed Sharara - tonsättare, musiker (Norrköping)
Motivering: För att han bryter ny mark inom den klassiska musiken och breddar bilden av musikens magi och möte.

Kultur- och utvecklingsstipendium 40 000 kronor vardera

Bettina Johansson –bildkonstnär, konsthantverkare (Ödeshög)
Motivering: För att hon i sitt konstnärskap lägger stor vikt på att representera mångfald och olikheter.

Anders Carlborg - journalist, fotograf, filmare (Linköping/Stockholm)
Motivering: För arbetet med att skildra Linköpings hardcore musikscen utifrån ett unikt arkivmaterial och personliga erfarenheter.

Sandy Harry Ceesay - författare, översättare (Linköping)
Motivering: För att skapa tid och möjlighet att fördjupa sig i den kreativa processen i skrivandet av sin andra roman.

Anna Zimmerman - bildkonstnär, konsthantverkare (Valdemarsvik/Gryt)
Motivering: För att kunna vidareutveckla sitt konstnärskap samt för podcasten Konstnärspodden där hon leder samtalet om hur vi är konstnärer och inte bara att vi är konstnärer.

Nyskapande projekt 50 000 kronor

Magali Bancel – cirkusartist, regissör (Norrköping)
Motivering: För Sveriges mest ambitiösa cirkusprojekt just nu, Uppåt väggarna, med en skärningspunkt mellan olika professionella uttryck och hög konstnärlig ambition.