2021 års kulturstipendiater

Kulturstipendiater
2021 års kulturstipendiater

Verksamma inom en rad olika kulturyttringar, som performance, textilkonst, munspel och dokumentärfilm.

Arbetsstipendium 100 000 kronor

Rolf Backman – performance, textilkonst, bildkonst (Norrköping/Stockholm)
Motivering: För sitt spännande och breda konstnärskap som på ett färgstarkt sätt ifrågasätter samhälleliga normer.

Kultur- och utvecklingsstipendium 40 000 kronor vardera

Mikael Fall – musiker, munspel (Norrköping)
Motivering: För ett konstnärskap som är dedikerat och framåtsyftande med fokus på komponering.

Ottilia Säll – musiker, producent (Österbymo)
Motivering: En driven och spännande musiker och producent som vill verka för att fler kvinnor tar plats inom musikscenen.

Reshma Mansuri Löw – dokumentärfilm (Godegård, Motala)
Motivering: För ett mångbottnat konstnärskap som bjuder in till eftertanke och nya perspektiv.

Olle Schmidt – måleri, skulptur (Ödeshög)
Motivering: För ett lekfullt och nyfiket konstnärskap vars uttrycksform vill växa och utvecklas.

Nyskapande projekt 50 000 kronor

Mattias Liljeqvist - fotografi (Vadstena)
Motivering: För ett eftertänksamt konstnärskap som grundar sig i naturens kraft, med fokus på att plocka in naturen till dem som inte kan ta sig ut till den.