EU-kommissionen lanserar gemensam implementeringsplan för asyl- och migrationspakten

Implementeringen av den nyligen antagna asyl-och migrationspakten genomförs i unionens medlemsländer. För att stötta medlemsländerna presenterar EU-kommissionen en gemensam implementeringsplan.

Den nya asyl- och migrationspakten godkändes formellt i Rådet som sista instans den 14 maj efter flera år av förhandlingar. Sedan 2016 har arbetet med uppdatera EU:s gemensamma asyl- och migrationspolitik pågått. I september 2020 presenterade EU-kommissionen det förslag som nu lett fram till den nya lagstiftningen. Flera svenska politiker har varit inblandade migrationspakten, bland annat Ylva Johansson som EU-kommissionär för inrikes frågor och Tomas Tobé som rapportör för partigruppen EPP i Europaparlamentet. I den nya asyl- och migrationspakten finns bland annat regler för att snabba upp hanteringen av vissa asylansökningar vid EU:s yttre gräns och en solidaritetsmekanism, något EU-kontoret tidigare rapporterat om. EU-kommissionen har nu tagit fram en gemensam plan för implementeringen av asyl- och migrationspakten som presenterades den 12 juni.

Varje medlemsland måste till den 12 december 2024 ta fram nationella implementeringsplaner och den gemensamma planen ska ses som en mall för medlemsländerna att ta stöd av vid utvecklingen av sina egna planer. EU-kommissionens gemensamma implementeringsplan innehåller tio byggstenar som måste genomföras simultant då byggstenarnas individuella funktion är beroende av varandra. De tio byggstenarna är:

• Ett gemensamt informationssystem för migration och asyl som kommer hjälpa medlemsländerna att avgöra vem som har ansvar för asylansökningen och övervaka rörelse inom unionen.
  • Ett nytt system för att hantera migrationen vid EU:s yttre gräns med syftet att påskynda asylhantering och återvändande för de utan skyddsskäl införs.
  • Säkerställandet av dugliga levnadsstandarder vid mottagande.
  • Att rättvisa, effektiva och mer samstämmiga asylprocesser införas inom EU.
  • Att procedurer för effektivt och rättvist återvändande införas.
  • Att rättvisa och effektiva regler för ansvar införs. . Efterlevnaden av dessa regler är viktigt för att asylsystemet ska fungera enligt EU-kommissionen.
  • Att åtgärder vidtas för att solidaritetsaspekten av asyl- och migrationspakten ska fungera.
  • Förberedelse och planering för oväntade händelser som gör medlemsländerna bättre rustande att hantera eventuella kriser likväl som det minskar risken att kriser uppstår.
  • Att säkerställa att de grundläggande rättigheterna för asylsökande respekteras under asylprocessen.
  • Ett fortsätta arbete med vidarebosättning samt fokus på integration och inkludering.

Utöver den gemensamma implementeringsplanen kommer EU-kommissionen och EU:s myndigheter att stötta medlemsländerna i utvecklingen av de nationella implementeringsplanerna. Vidare vill EU-kommissionen fortsätta arbeta med partnerskap med länder utanför EU för att motverka människosmuggling samt möjliggöra effektivt återvändande.

Vad händer nu?

Den gemensamma implementeringsplanen kommer att presenteras för medlemsländerna under ett möte i Rådet. Därefter måste varje medlemsland själv ta fram en nationell implementeringsplan för asyl- och migrationspakten.

Hugo LindahlInformationsansvarig, EU-kontoret (Information officer)Enheten för internationell samverkan