Kommissionen tar ytterligare steg för att stärka vätgasmarknaden

För att stärka den europeiska vätgasmarknaden inrättas nu en pilotmekanism för att påskynda investeringar och förenkla tillgång till information för köpare och säljare.

EU har under de senaste åren satsat mycket politiskt och finansiellt kapital på att stärka den europeiska vätgasmarknaden. Ett centralt initiativ har varit etableringen av den europeiska vätgasbanken, som EU-kontoret tidigare skrivit om. Nu vill EU-kommissionen vidta ytterligare åtgärder och presenterar därför en ny pilotmekanism för att stärka marknaden.

Den nya mekanismen, som inrättades inom ramen för ett nyligen antaget paket om koldioxidfria gaser och vätgas, syftar till att påskynda investeringar genom att ge en bättre bild av marknadssituationen och genom att underlätta kontakter mellan köpare och leverantörer av vätgas. För att möjliggöra detta kommer pilotmekanismen att samla in, bearbeta och ge tillgång till information om efterfrågan och utbud av vätgas så att köpare bättre kan matcha sina behov med europeiska och utländska leverantörer. Planen är att pilotmekanismen ska vara på plats om fem år, som en del av den europeiska vätgasbanken.

Vätgasmarkanden i Europa håller redan på att ta fart. Däremot ser EU-kommissionen ett behov av att skala upp marknaden, mot bakgrund av såväl Rysslands invasion av Ukraina, behovet av att stärka europeisk grön industri samt att nå klimatmålen. Vätgas kommer enligt EU-kommissionen att spela en viktig roll för att uppnå målen i den gröna given, snabba på utfasningen av ryska fossila bränslen och stödja den europeiska industrins konkurrenskraft.

Pilotmekanismen för vätgas är en del av EU-kommissionens pågående arbete med att inrätta en europeisk flerproduktsplattform för gemensamma inköp av strategiska råvaror. Dessa ska i framtiden innefatta mer än bara vätgas. Även anda strategiska råvaror, såsom de nämnda i rättsakten om kritiska råmaterial, skulle kunna omfattas i framtiden.

Lukas AndreassonStrateg EU-frågor, EU-kontoret (EU Policy Officer)Enheten för internationell samverkan