Nya regler för att minska utsläppen från industrier

Europaparlamentet och Rådet vill minska utsläppen i luft, vatten och mark från industrier och större bondgårdar. Därför godkände båda institutionerna ett uppdaterat direktiv om industriella utsläpp.

Industriella utsläpp i luften, vatten eller marken kan leda till sjukdomar så som astma, bronkit och cancer enligt Europaparlamentet. Därför antog Europaparlamentet i mars en uppdatering av direktivet om industriella utsläpp och förordningen som etablerar en portal för industriella utsläpp efter en överenskommelse med Rådet på initiativ från EU-kommissionen. Medlemsländerna godkände sedermera samma lagtexter i Rådet den 12 april. EU-kontoret har tidigare skrivit om direktivet om industriella utsläpp när Europaparlamentets miljöutskott antog sin förhandlingsposition inför överläggningarna med Rådet under våren 2023.

Europaparlamentets miljöutskott: strängare regler för att minska industriutsläpp

Med de nya reglerna ställs krav på miljöprestanda för vattenkonsumtion för att minska vattenbristen. Vidare ställs indikativa krav på avfall om resurseffektivitet, energieffektivitet och råmaterialanvändning.

Det uppdaterade direktivet har utökats jämfört med sin föregångare och täcker nu fler områden. I direktivet som Europaparlamentet och Rådet röstade igenom täcks även gruvnäringen och stora batterifabriker. I förhandlingarna mellan Europaparlamentet och Rådet enades de två lagstiftande institutionerna om att direktivet även ska gälla för bondgårdar med boskap. Kraven i direktivet gäller endast för bondgårdar av en särskild storlek enligt mätsättet boskapsenhet. I dagsläget täcker direktivet inte nötdjur. EU-kommissionen kommer dock till slutet av 2026 bedöma om nötdjur ska inkluderas och om producenter utanför EU ska tvingas möta likande krav som i EU för att få exportera till EU.

Medborgare i EU kommer ges möjlighet att ta del av tillstånd unionen utfärdat och vilka aktiviteter som orsakar utsläpp i deras närområde via en portal för industriella utsläpp. Om ett företag inte följer reglerna kan de straffas med böter på upp till tre procent av dess årliga omsättning inom EU. Medborgare som drabbas av hälsorelaterade problem till följd av att företag inte följer reglerna om industriella utsläpp ska får rätten att söka ersättning för dessa skador.

Vad händer nu?

Efter att både Rådet och Europaparlamentet nu godkänt förordningen och direktivet återstår endast dess publicering i EU:s officiella tidning. Efter publicering dröjer det 20 dagar innan direktivet träder i kraft. Medlemsländerna har efter detta 22 månader på sig att implementera direktivet i nationell lagstiftning. Förordningen börjar gälla från 2028.

Hugo LindahlInformationsansvarig, EU-kontoret (Information officer)Enheten för internationell samverkan