EU-kommissionen presenterar resultatet av samtal om den gröna given

För att öka kunskapen om påverkan av den gröna given på industrin och arbetsmarknadens parter har EU-kommissionen genomfört samtal med berörda parter som mynnat ut i fem byggstenar. Dessa byggstenar ska leda till en lyckad implementering av den gröna given, bland annat genom åtgärder inom nätverksinfrastruktur, tillgång till energi och finansiering.

EU-kommissionens gröna giv Länk till annan webbplats. har under den gångna mandatperioden genomsyrat många lagförslag på den Europeiska nivån och sätter målet om en klimatneutral union till 2050. På vägen fram till klimatneutralitet ska utsläppen minska med 55 procent till 2030 och nyligen presenterade EU-kommissionen sitt förslag till delmål för 2040 vilken innebär en minskning med 90 procent, vilket EU-kontoret tidigare skrivit om. EU-kommissionen har genomfört ett antal samtal med intressenter från industrin och arbetsmarknadens parter, vilket presenterades under von der Leyens linjetal 2023, för att förstå vilka utmaningar den gröna omställningen för med sig för deras verksamheter och hur implementeringen av den gröna given kan stöttas. Den 10 april presenterade EU-kommissionen resultatet av de samtal som hittills genomförts.

Resultatet av samtalen har lett EU-kommissionen till att identifiera fem byggstenar som kan stötta ett industriellt tillvägagångssätt för att nå framgång med den gröna given. EU-kommissionen anser att grundläggande regulativa ramverket nu finns på plats och att nästa fokus i den gröna omställningen är implementerandet av regelverket på ett effektivt sätt. Den första byggstenen lyfter vikten av stöd från EU-kommissionen i hur lagstiftning på EU-nivå ska implementeras på ett sätt som minskar bördan för industrin. Stödet riktar sig både till medlemsländer och direkt till industrin. EU-kommissionen, tillsammans med lokala och regionala myndigheter, kommer även genomföra insatser för att säkerställa tillgången till nödvändig kompetens på arbetsmarknaden för den gröna omställningen. Den andra byggstenen fokuserar på tillgången till grön energi. EU-kommissionen har med grund i samtalen med de berörda parterna kommit fram till att åtgärder behöver vidtas för att det ska finnas gott om energi till låga priser. Medlemsländer ska även se över skatter och ta bort bidrag till fossila bränslen.

För att utveckla en modern elnätsinfrastruktur behövs, enligt utfallet av samtalen, som den tredje byggstenen ett stärkt samarbete mellan EU-kommissionen, medlemsländer, lokala och regionala myndigheter, nätverksägare, industrin, politiker och finansiella institutioner. EU-kommissionen kommer också se över kravställningar för att på så sätt öka användningen av EU-producerade produkter och stötta framtagandet av gemensamma standarder. Den fjärde och näst sista byggstenen handlar om tillgången till finansiering och här konstateras att privata investeringar inte når upp till den potential som finns. Bland annat vill intressenterna som deltog i samtalen att kostnaderna för att få in kapital måste minska och att det behövs nya innovativa finansiella verktyg. Generellt behövs koordinering av finansiering på EU-nivå. Som sista byggsten till följd av samtalen mellan intressenter från industrin och arbetsmarknadens parter följer förslag som drar nytta av den interna marknaden och som vill motverka orättvis konkurrens på den globala marknaden. Gemensamma upphandlingar av strategiska varor och användandet av de styrmedel som finns till förfogande för att den globala konkurrensen ska fungera på ett rättvist sätt är två av dessa förslag.

Läs mer om resultaten av samtalen i EU-kommissionens pressmeddelande via denna länk Länk till annan webbplats..

Hugo LindahlInformationsansvarig, EU-kontoret (Information officer)Enheten för internationell samverkan