regional-utveckling

Region Östergötland

Regional utveckling

Rådet presenterar Brysseldeklaration om mobilitet

EU ländernas transportministrar har enats om 20 punkter som de uppmanar EU-kommissionen och EU:s lagstiftande församlingar att prioritera under nästa mandatperiod. Deklarationen fokuserar på att öka användningen av tåg för transport av människor och gods samt stärka positionen för aktiv mobilitet.

Under ett möte mellan EU:s medlemsländers transportministrar i Bryssel den 3 till 4 april diskuterades aktiv mobilitet, tågförbindelser och transportinfrastrukturens motståndskraft. Mötet ledde fram till en Brysseldeklaration där transportministrana lyfte vilka typer av policyförslag de önskar ska presenteras av den nya EU-kommissionen efter Europaparlamentsvalet i juni.

Deklarationen innehåller 20 punkter och fokuserar på tåg och aktiv mobilitet som gång och cykling. Bland annat vill medlemsländerna att fler transporter ska ske med tåg och att det ska finnas bindande mål för andelen tågtransporter i de transeuropeiska transportkorridorerna. Östergötland är en del av transportkorridoren Skandinavien-Medelhavet som EU-kontoret tidigare skrivit om när Europaparlamentet och Rådet nådde en överenskommelse om TEN-T förordningen. Linköping och Norrköping kommer, som utpekade noder längst transportkorridoren, bli viktiga punkter där olika typer av hållbara mobilitetslösningar knyts samman. Medlemsländerna vill också att ny lagstiftning ska förenkla köp av transeuropeiska tågresor, att en ny strategi som gör nattåg till ett gångbart alternativ till korta och mellanlånga flygresor ska tas fram samt applicera principen om att förorenaren betalar för alla transportsätt. Att förorenaren ska betala för sina utsläpp syftar till att jämna ut konkurrensen mellan olika transportsätt. Vidare har transportministrarna enats om att finansieringen på EU nivå till tågtransporter måste öka. Här ska alla tillgängliga finansieringsinstrument nyttjas.

När det gäller aktiv mobilitet uttrycker medlemsländerna bland annat att finansiering av cykelinfrastruktur ska täckas av existerande finansieringsprogram på EU nivå samt att den europeiska nivån och medlemsländerna behöver förbättra cykelinfrastrukturen betydligt. Medlemsländerna föreslår också stärkt skydd för inhemsk produktion och reparation av cyklar genom exempelvis en ”Tillverkat i Europa” -märkning. För att öka medvetenheten och engagera Europas medborgare vill transportministrarna att nästa år utnämnas till det europeiska året för cykling.

Vad händer nu?

Deklarationen är en uppmaning både till EU-kommissionen och de båda lagstiftande institutionerna att agera i enlighet med de punkter som transportministrarna enats om. Den framtagna deklarationen är dock inte bindande. Eventuell ny lagstiftning i enlighet med deklarationens uppmaningar kan först presenteras efter att en ny EU-kommission tillträtt efter Europaparlamentsvalet den 9 juni 2024.

Läs alla 20 punkter i Brysseldeklarationen i det belgiska ordförandeskapets pressmeddelande via denna länk Länk till annan webbplats..

Kontakt

Hugo LindahlInformationsansvarig, EU-kontoret (Information officer)Enheten för internationell samverkan