EU-kommissionen stöttar bioteknik och biotillverkning

Användningen av bioteknik kan ge flera positiva effekter för EU hävdar EU-kommissionen, som lanserar ett paket med åtgärder för att stötta bioteknik och biotillverkning. Bland dessa åtgärder finns förenklade regelverk, nya partnerskap och en ökad användning av AI.

EU-kommissionen ser den potentiella utvecklingen av bioteknik och biotillverkning som viktiga för EU:s konkurrens- och motståndskraft. Bioteknik och biotillverkning kan modernisera jordbrukssektorn, skogsindustrin, energisektorn, livsmedels- och foderindustrin samtidigt som det stärker sjukvården och möjliggör den gröna och digitala omställningen. Ett exempel på den framgångsrika användningen av bioteknik och biotillverkning är utvecklingen och produktionen av mRNA-vaccin mot Covid-19. Bioteknik är en snabbt växande industri som har skapat 210 700 jobb inom sjukvård, industri och jordbruk. Det finns dock, enligt EU-kommissionen, flera utmaningar för bioteknik- och biotillverkningssektorn i EU. Exempelvis forsknings- och teknologiöverföring till marknaden, komplexa regelverk, finansieringsmöjligheter, tillgång till rätt kompetens, problem i värdekedjorna, immaterialrätt, acceptans bland allmänheten och ekonomisk säkerhet.

För att hjälpa bioteknik- och biotillverkningssektorn att hantera dessa utmaningar har EU-kommissionen tagit fram ett antal åtgärder. Dessa åtgärder är bland annat en studie av EU:s position i bioteknik och biotillverkning jämfört med andra ledande nationer. Detta ska möjliggöra identifieringen av både vad som driver innovation men också vilka flaskhalsar som finns. För att öka efterfrågan på marknaden kommer EU-kommissionen se över om det är möjligt att införa krav på biobaserat innehåll i vissa produktkategorier och i offentliga upphandlingar. En ny märkning för biobaserade produkter kommer också ses över. Vidare vill EU-kommissionen förenkla regelverket för biobaserade produkter samt främja både offentlig och privat finansiering.

För att stärka kompetensen inom bioteknik och biotillverkning vill EU-kommissionen etablera ett storskaligt partnerskap finansierat via Erasmus+. Regionala innovationskluster kan användas för att sprida teknologier relaterade till bioteknik och biotillverkning mellan EU:s regioner. Nya partnerskap med starka internationella aktörer inom bioteknik och biotillverkning för att utveckla forskning, tekniköverföring och ett enhetligare regelverk föreslås samtidigt som existerande partnerskap inom hälso- och sjukvårdsprodukter stärks. För att ytterligare bygga upp EU:s bioteknik- och biotillverkningssektor vill EU-kommissionen nyttja potentialen i artificiell intelligens (AI) och öka medvetenheten om tillgången till superdatorer inom unionen Länk till annan webbplats.. I Linköping kommer superdatorn Arrhenius tas i drift 2025. EU:s strategi för bioekonomi kommer ses över till slutet av 2025 med fokus på de samhälleliga, demografiska och miljömässiga förändringar som sker.

Läs mer om åtgärderna för att stötta bioteknik och biotillverkning i EU-kommissionens pressmeddelande via denna länk Länk till annan webbplats..

Hugo LindahlInformationsansvarig, EU-kontoret (Information officer)Enheten för internationell samverkan