Överenskommelse om ett europeiskt hälsodataområde

Europaparlamentet och Rådet är överens om införandet av ett europeiskt hälsodataområde (EHDS). Det nya hälsodataområdet syftar till att förenkla tillgången till hälsodata för EU-ländernas patienter och vårdgivare men även i forsknings och policyskapande syfte.

Det europeiska hälsodataområdet (EHDS) är en viktig del av den europeiska hälsounionen Länk till annan webbplats. som också innefattar andra initiativ som EU:s plan mot cancer och en reform av EU:s läkemedelslagstiftning. Att samla hälsodata är det första av flera planerade gemensamma EU-dataområden inom EU-strategin för data Länk till annan webbplats.. Efter att Rådet och Europaparlamentet i december antog sina ståndpunkter, vilket EU-kontoret tidigare skrivit om, har trilogförhandligar pågått där institutionerna den 15 mars till slut nådde en gemensam överenskommelse.

Med det nya hälsodataområdet ska det bli lättare att utbyta, och få tillgång, till hälsodata inom EU, både för patienter och för vårdgivare. En vårdgivare i ett medlemsland kommer exempelvis kunna få tillgång till hälsodata om en patient från ett annat medlemsland när detta behövs för att utföra vårdinsatser. Utöver förenklingarna för vård över gränserna möjliggör dataområdet också för användningen av hälsodata i forsknings och policyskapande syfte. Data som används för forskning och policyskapande är anonymiserad eller pseudonymiserad. Rådet och Europaparlamentet har också infört möjligheten för medlemsländer att låta patienter säga nej till att dela sin hälsodata med vårdgivare och/eller i forsknings- och policysyfte. Vissa undantag från denna möjlighet finns, exempelvis vid livshotande situationer eller när det ligger i allmänhetens intresse. Patienter måste också informeras varje gång någon tar del av deras data. Det finns även möjlighet för patienterna att rätta felaktig data.

De nationella dataskyddsmyndigheterna ansvarar för att säkerställa att hälsodatan används korrekt och har möjlighet att bötfälla vid överträdelser. Om forskare under sitt arbete gör fynd som kan påverka hälsan för en patient vars data används i studien har forskaren möjlighet att informera relevanta enheter som sedan kontaktar patienten eller dess vårdgivare.

Vad händer nu?

Den provisoriska överenskommelsen måste formellt godkännas av Rådet och Europaparlamentet innan förordningen kan publiceras i EU:s officiella tidning och träda i kraft.

Läs mer om överenskommelsen i Europaparlamentets pressmeddelande via denna länk Länk till annan webbplats. eller i Rådets pressmeddelande via denna länk Länk till annan webbplats..

Hugo LindahlInformationsansvarig, EU-kontoret (Information officer)Enheten för internationell samverkan