Ansökningsomgången för NEB Prizes 2024 har öppnat

EU-kommissionen öppnade den 2 oktober ansökningsomgången för New European Bauhaus (NEB) Prizes 2024. Nästa års NEB Prizes kommer att tilldela priser åt 20 innovativa projekt och koncept som representerar hållbarhet, estetik och inkludering.

I 2024 års upplaga av NEB Prizes välkomnas för första gången ansökningar från projekt och koncept i Ukraina, utöver EU-medlemsländerna och Västra Balkan. Särskilda priser för Ukrainas återuppbyggnads- och återhämtningsinsatser kommer att uppmärksamma projekt och koncept som bidrar till Ukrainas återhämtning i linje med NEB-värderingarna. En annan nyhet för prisutdelningen 2024 är ett fokus på projekt och koncept från EU-regioner som står inför socioekonomiska utmaningar i den dubbla digitala och gröna omställningen.

Priserna 2024 belönar hållbarhet, estetik och inkludering inom fyra kategorier:

1. Återkoppling med naturen
  2. Återvinna en känsla av tillhörighet
  3. Prioritera platser och människor som behöver det mest
  4. Forma ett cirkulärt industriellt ekosystem och stöd livscykeltänkande

Varje kategori har två tävlingsstråk. För det första, New European Bauhaus Champions, som gäller befintliga och avslutade projekt med tydliga och positiva resultat. För det andra, New European Bauhaus Rising Stars som stödjer koncept från unga talanger, 30 år eller yngre, på olika utvecklingsstadier.

20 vinnare av 2024-priserna kommer att få upp till €30 000 (nästan 350 000 kronor) samt ett kommunikationspaket för att utveckla och främja sina projekt och koncept. Vinnarna kommer att tillkännages under New European Bauhaus Festival i Bryssel den 17–21 april. Festivalen samlar individer från olika bakgrunder och erbjuder workshops, aktiviteter och satellitevent för att diskutera och forma framtiden. Ansökan för att anordna ett satellitevent är öppen till den 31 december 2023.

För att ansöka om New European Bauhaus-priserna 2024 ska projektet eller konceptet överensstämma med NEB-värderingarna hållbarhet, estetik och inkludering. Deadline för ansökan är den 10 november 2023, och lämnas in via den officiella plattformen för New European Bauhaus-priserna Länk till annan webbplats..