Delta vid prisceremonin till New European Bauhaus Prizes 2023

Anmälan för att delta vid prisceremonin till årets New European Bauhaus (NEB) Prizes står nu öppen. Ceremonin kommer att hållas under ett event den 22 juni 2023 och går att följa både på plats i Bryssel och online.

Sedan den första upplagan av NEB-priserna 2021 har totalt 4 450 ansökningar inkommit och antalet anmälningar har stadigt ökat. En omröstning till årets NEB Prizes har hållits av å ena sidan en jury och å andra sidan av allmänheten. Omröstningen, som EU-kontoret publicerade en artikel om i maj 2023 Länk till annan webbplats., har nu avslutats och det har blivit dags att kora årets vinnare. Vinnarna får upp till 30 000 euro för högkvalitativa, hållbara och inkluderande idéer som kan replikeras i olika sammanhang. Bland finalisterna finns två bidrag med svensk anknytning.

De sökande lämnade in sina projekt under en av följande fyra kategorier: återknyta till naturen; återfå en känsla av tillhörighet; prioritera de platser och människor som behöver det mest; och långsiktigt livscykeltänkande i det industriella ekosystemet.

Inom varje kategori finns tre parallella tävlingsdelar. Den första delen, New European Bauhaus Champions, dedikeras till existerande och avklarade projekt som ger tydliga och positiva resultat. Den andra delen, New European Bauhaus Rising Stars, fokuserar på ungas projekt i olika utvecklingsstadier. En nyhet för årets upplaga, som I linje med Europaåret för kompetens 2023 har ett tematiskt fokus på utbildning, är den nya kategorin New European Bauhaus Education Champions. I denna del ska projekten fokusera på omvandling av platser för lärande och utbildning, såväl fysiska som digitala, som förbinder en plats med innovativa pedagogiska metoder och det lokala samhället.

Prisutdelningen sker i samband med tvådagarseventet New European Bauhaus in Regions and Cities Länk till annan webbplats. och totalt kommer 15 vinnare att utses. Registreringen Länk till annan webbplats. för deltagare på plats vid prisutdelningen håller öppen till och med den 18 juni 2023. Vinnarna ska tillkännages den 22 juni klockan 15:30, vilket kommer gå att följa live via NEB-prisernas hemsida Länk till annan webbplats..