EU-kommissionen föreslår nya regler för ökad trafiksäkerhet

EU-kommissionen föreslår nya regler för säkrare vägar, mindre luftföroreningar och fordonsregistrering.
Precis som Trafikverket i Sverige har EU-kommissionen en nollvision för allvarliga skador och dödsfall i trafiken. Samtidigt strävar man efter minskade utsläpp från transportsektorn. För att nå båda dessa mål föreslår EU-kommissionen nya regler som även ska motverka fusk.. De uppdaterade reglerna riktar sig främst mot äldre fordon som orsakar oproportionerligt många trafikolyckor och stora delar av utsläppen. Reglerna ska även anpassas för elbilar som står för en allt större del av EU:s fordonsflotta.
Huvudpunkter i de nya reglerna
De nuvarande reglerna uppdaterades senast 2014 och hänger således inte med i den tekniska utvecklingen inom fordonsindustri. EU-kommissionen anser därför att det är hög tid för en uppdatering av flera direktiv som reglerar fordonssäkerhet och utsläpp. En aspekt som EU-kommissionen vill fokusera på är fusk med vägmätare, det vill säga att de skruvas tillbaka för att inte visa korrekta miltal för fordon. Fler tester och fordonskontroller, nya metoder och ny teknik ska motverka fusket och se till att fordon är vägsäkra och följer hållbarhetskrav.
Anpassa kontroller för nya fordon
För att bättre kontrollera elfordon och elektroniska säkerhetssystem ska de nya reglerna inkludera periodiska tekniska inspektioner. De nya kontrollkraven ska även innehålla tester av mjukvara i fordon, som exempelvis assisterad styrning och utsläppsmätande system.
Nya tester för utsläpp
I jakten på fordon med höga utsläpp ska avancerade metoder som detekterar ultrafina partiklar och kväveoxid användas. De ska göra det lättare att identifiera de värsta utsläppsbovarna, samt fordon med manipulerade system och mätare.
Motverka bedrägeri
Genom att spara data från vägmätare i nationella databaser kan informationen delas mellan länder. Det ska göra det svårare för bedragare att bedriva gränsöverskridande verksamheter med manipulerade vägmätare.
Årliga inspektioner
Äldre fordon har högre risk att förorsaka allvarliga olyckor till följd av tekniska fel. EU-kommissionen vill därför införa årliga tester och kontroller för alla fordon som är äldre än 10 år för att säkerställa deras trafiksäkerhet.
Digitalisering
Ett sätt att göra den administrativa processen för fordon smidigare är enligt EU-kommissionen att använda digitala fordonsregister och certifikat för periodiska tester. Detta ska göras via en gemensam plattform som förenklar delning av information.
Gränsöverskridande certifikat
En del av de nya förslagen är att certifikat för tekniska inspektioner av fordon ska accepteras i andra EU-länder i sex månader, vilket ska underlätta för fordon aktiva i flera EU-länder, samt för administrationen av dessa fordon.
Förbättra datahantering
Slutligen vill EU-kommissionen att teknisk data för fordon ska hanteras bättre. Specifikt vill de se smidigare tillgång till data för testcenter.
Vad händer nu?
EU-kommissionens förslag förs nu vidare till Europaparlamentet och rådet, som kommer se över förslagen och får möjligheten att komma med förändringsförslag, och eventuellt hålla omröstningar om att införa de nya reglerna.
Läs mer
Publicerad
Kontakt

- Telefonnummer:+32 (0) 497 63 10 75
- E-postadress:theodor.bjarnemar@regionostergotland.se