Nya EU-regler ska minska utsläppen från sjötransporter

Nu har nya EU-regler gällande energianvändning och föroreningar från fartyg införts. Sjötransporter ska gradvis börja använda renare metoder.
För att uppnå ett fossilfritt samhälle har EU som mål att minska utsläppen från transporter med 90 procent till 2050. En viktig del i omställningen rör avgaser och föroreningar från skepp och andra delar av den maritima sektorn. Den 1 januari 2025 trädde nya EU-regler för sjötransportsektorn i kraft för att uppnå målen. Syftet med de nya reglerna är att minska beroendet av fossila bränslen, och i stället stegvis införa förnybara och koldioxidsnåla bränslen.
Enligt de nya reglerna måste företag övervaka energianvändningen ombord på sina skepp vid resor till eller från EU-hamnar. Övervakningen krävs för att kunna följa vilka skepp som lever upp till kraven som ställs i de nya reglerna.
En annan ny regel är att alla skepp med en viss total volym, 5000 bruttotonnage och över, som ska till EU-hamnar oavsett vilken flagg fartyget seglar under, ska minska sin växthusgasintensitet. Intensiteten beräknas som en kvot mellan utsläppen av växthusgaser och energianvändningen ombord ett skepp. År 2025 ska minskningen vara två procent, men den ska gradvis öka till 80 procent till 2050. Jämförelsen görs med ett medelvärde av utsläppsnivåerna från år 2020. Hur minskningen ska uppnås är flexibelt där företagen själva får välja teknologi, bränsle och affärsmodell för att uppnå målen.
EU-kommissionen har satt av 20 miljoner euro från EU:s innovationsfond för att utveckla relevanta teknologier. Samtidigt har 530 miljoner euro tilldelats från Horisont Europa inom ramen för dess partnerskap för utvecklingen av utsläppsfria vattentransporter. Förhoppningen är att utvecklingen av nya teknologier ska gå hand i hand med skärpta krav för sektorn.
Vad händer nu?
I reglerna införs det framtida krav på hur skepp ska försörjas med elektricitet om de ligger vid kaj. Alla skepp vid kaj ska använda sig av kajbaserad elförsörjning (OPS) eller annan utsläppsfri teknologi. I EU-hamnar som omfattas av EU:s reglering kring infrastruktur för alternativa bränslen (AFIR) gäller detta från och med 1 januari 2030. I alla hamnar med OPS gäller det från och med 1 januari 2035.
På kortare sikt har företag inom sjötransport till den 31 januari 2026 på sig att rapportera sina data och uppgifter kopplade till regleringen för granskning av officiella kontrollanter, som verifierar att kraven uppnåtts för 2025.
Läs mer
Publicerad
Kontakt

- Telefonnummer:+32 (0) 497 63 10 75
- E-postadress:theodor.bjarnemar@regionostergotland.se