Rådet antar förhandlingsposition för två förordningar om passagerarrättigheter
Förbättrade passagerarrättigheter genom ökad efterlevnad och nya regler för multimodala resor. Det är målet med två nya förordningar där rådet nu antagit sin förhandlingsposition.
Torsdagen den 5 december samlades ministrarna med ansvar för transportpolitik från EU:s medlemsländer i Bryssel för att bland annat anta rådets förhandlingsposition på två lagfiler kopplat till passagerarrättigheter. Den första förordningen, om efterlevnaden av passagerares rättigheter, innehåller mindre förändringar av fem andra förordningar om passagerares rättigheter för att komma till bukt med brister i efterlevnaden av förordningarnas regler. Den andra är en ny förordning som syftar till att skapa passagerarättigheter vid resor med mer än ett transportslag, så kallade multimodala resor.
För att stärka efterlevnaden av passagerares rättigheter föreslog EU-kommissionen en förändring av de befintliga förordningarna om passagerares rättigheter. Förslaget innebär att transportörers efterlevnad av passagerares rättigheter effektivare ska övervakas, att klagomål ska hanteras smidigare oavsett transportsätt samt att flygbiljetter köpta via en mellanhand ska kunna återbetalas till fullo. Rådet har i sin förhandlingsposition antagit vissa förändringar som framför allt syftar till att minska den administrativa bördan för olika aktörer och förenkla för passagerare. Bland annat introducerar rådet en definition av assistanshund, förenklade procedurer för att begära ersättning eller kompensation samt att delar om övervakning av efterlevnad och om samarbete mellan medlemsländer och EU-kommissionen har tagits bort.
När det kommer till multimodala resor föreslås krav om att viss information ska tillhandahållas resenären inom rimlig tid och på ett tillgängligt sätt. Andra regler som föreslås i förordningen är att vid missade anslutningar ska resenären kunna få resan återbetald. I vissa fall ska resenären ha rätt till stöd så som måltider och logi samt att resenärer med funktionsnedsättningar har rätt till assistans. Kraven och rättigheterna varierar beroende på om resan är köpt inom ett transportkontrakt, det vill säga att transportörerna avtalat att bytet mellan transportslag ska vara genomförbart, eller om biljetterna har kombinerats av en aktör på dess eget initiativ. Rådet har i sin allmänna riktlinje även här föreslagit förenklingar i processen för att begära ersättning och kompensation, förtydligat innebörden av att köpa resan inom ett transportkontrakt samt tagit bort resor sammansatta av privatpersoner ur förordningen. Sveriges regering har under förhandlingarna arbetat för att reglerna på ett tydligt sätt ska förhålla sig till det befintliga svenska biljettsamarbetet Resplus, något regeringen anser att den allmänna riktlinjen gör.
Vad händer nu?
Rådets allmänna riktlinje som antogs på mötet är medlemsländernas förhandlingsposition inför de kommande förhandlingarna med Europaparlamentet som ska mynna ut i en överenskommelse. Europaparlamentet har ännu inte antagit sin förhandlingsposition för någon av dessa förordningar. Om förhandlingsposition antas under våren kan trepartsförhandlingar påbörjas till hösten 2025. När institutionerna enats om en gemensam lagtext måste den formellt antas i både rådet och Europaparlamentet innan förordningarna kan publiceras i EU: s officiella tidning och träda i kraft.
Läs mer
Publicerad
Kontakt
- Telefonnummer:+32 (0) 499 836 639
- E-postadress:hugo.lindahl@regionostergotland.se