Nya rekommendationer från expertgruppen om urban mobilitet
Komplettera kollektivtrafiken med delad mobilitet och använd den sociala klimatfonden för att finansiera mobilitetinvesteringar. Expertgruppen om urban mobilitet presenterar nya rekommendationer.
EU-kommissionens expertgrupp för urban mobilitet etablerades för att stötta EU-kommissionen i genomförandet av EU:s nya ram för mobilitet i städer. I ramen för mobilitet i städer identifieras ett antal prioriterade områden där expertgruppens uppdrag är att ge råd till EU-kommissionen och främja samarbete mellan medlemsländerna, även på lokal och regional nivå. Expertgruppen består av representanter från relevanta organisationer, från medlemsländerna på nationell nivå samt från regionala och lokal myndigheter. I februari 2024 presenterade expertgruppen sina första rekommendationer, något EU-kontoret skrivit om. Under sommaren kom två rapporter, den första handlar om att komplettera kollektivtrafik med delad mobilitet och den andra om användningen av den sociala klimatfonden.
Komplettera kollektivtrafik med delad mobilitet
Rapporten och dess rekommendationer ser delad mobilitet, exempelvis bilpooler eller hyrcyklar, och efterfrågestyrda mobilitetslösningar som ett komplement till traditionell kollektivtrafik. Författarna mer att det finns ett behov av att kombinera dessa mobilitetslösningar för att minska användningen av egen bil. Rapporten fokuserar både på urbana transporter men även på resor till och från områden i städernas närhet. Rekommendationerna om att kombinera kollektivtrafik med delad mobilitet berör tre områden: generell policy, infrastruktur och integration.
Inom generell policy trycker rapportens författare på vikten av att de regulatoriska förutsättningarna möjliggör delade mobilitetslösningar men att kollektivtrafiken också måste värnas, genom efterfrågestyrd trafik. Kollektivtrafiken är ryggraden i systemet och upprätthåller bland annat de tillgänglighetsbehov delade lösningar inte kan tillgodose. Författarna vill även se att delade mobilitetslösningar inkluderas i transportplaner för att främja privata investeringar. Gällande infrastruktur föreslås att större utrymme ges till aktiv och delad mobilitet i det offentliga rummet. När det kommer till integration ligger fokus på integrerandet av mobilitetshubbar i urbana och lantliga områden samt mindre mobilitetshubbar för delad mobilitet i nya bostadsområden. Möjliggörande av multimodala resor genom integration av information, bokningar, biljettförsäljning och betalning tas också upp. Här nämns specifikt initiativet Multimodal Digital Mobility Services (MDMS) som diskuterats med inte presenterats av EU-kommissionen och berör just delning av data för att möjliggöra planering, biljettköp och information kopplat till multimodala landsöverskridande resor i EU.
Sociala klimatfonden
Den sociala klimatfonden är kopplad till EU:s utökade utsläppshandelssystem och kommer träda i kraft 2026. Fonden har en budget på 65 miljarder euro och ska underlätta den gröna omställningen för utsatta hushåll, småföretag och resenärer. Expertgruppen för urban mobilitet vill att den sociala klimatfonden ska användas för satsningar på kollektivtrafik, efterfrågestyrd trafik, delad mobilitet och aktiv mobilitet. Satsningar inom dessa områden kommer möjliggöra en rättvis omställning med hållbara mobilitetslösningar till ett rimligt pris enligt författarna. Rapporten berör hur finansiering via den sociala klimatfonden bör används för att motverka så kallad transportfattigdom och innehåller exempel på åtgärder som har vidtagits i olika länder för att minska transportfattigdomen.
Läs mer
Fler rapporter från expertgruppen om urban mobilitet väntas i framtiden.
Kommissionens expertgrupp om urban mobilitet levererar sina första rekommendationer
Publicerad
Kontakt
- Telefonnummer:+32 (0) 499 836 639
- E-postadress:hugo.lindahl@regionostergotland.se