Rapport om tillståndet för det digitala decenniet

Den digitala omställningen är viktig för EU:s välstånd, sociala sammanhållning och konkurrenskraft. EU-kommissionen har presenterat en rapport om visar att medlemsländerna ligger efter i uppfyllanden av 2030 målen i det digitala decenniet.

I EU talas det ofta om den dubbla omställningen. Med det menas både den gröna och digitala omställningen och dessa två områden genomsyrar många av de initiativ som EU-kommissionen lägger fram. Inom digitaliseringsområdet heter policyprogrammet som ska vägleda den digitala omställningen det digitala decenniet och innehåller ett antal mål som ska uppnås till 2030. Den andra juli släpptes den andra rapporten om tillståndet för det digitala decenniet som redogör för medlemsländernas framsteg i att uppnå målen i det digitala decenniet.

Det huvudsakliga fyndet i rapporten är att medlemsländerna ligger efter de ambitioner som satts upp på EU-nivå. Specifikt gäller detta områdena digital kompetens, högkvalitativ uppkoppling, användningen av artificiell intelligens och dataanalys av företag, halvledarproduktion samt start-up-ekosystem. Därför uppmanar rapporten medlemsländerna att öka sin ambitionsnivå och stärka sina åtgärder för att uppnå de satta målen.

Med en blick specifikt mot uppkoppling framgår att 64 procent av hushållen i EU har tillgång till fiberuppkoppling och att 5G-nätet endast når 50 procent av EU:s totala yta. För att komma tillrätta med dessa problem föreslås att medlemsländerna och EU-kommissionen arbetar tillsammans för att skapa en fungerande digital inre marknad. Det finns även ett betydande gap mellan stad och land där landsbygden i mångt och mycket inte har samma tillgång till digitala tjänster som städerna. Rapporten föreslår därför ett närmare samarbete mellan aktörer på lokal nivå, exempelvis via flerlandsprojekt, europeiska digitala innovations nav (EDIH) och europeiska digitala infrastrukturs konsortium (EDIC).

Användningen av AI, molnbaserade tjänster och ”big data” bland europeiska företag återfinns i målen satta i det digitala decenniet. Med målet om en 75-procentig användning till 2030 lutar nuvarande trender åt att endast 64 procent av företagen kommer ändvända molnbaserade tjänster, 50 procent kommer använda ”big data” och 17 procent kommer använda AI år 2030. Något som kan skada EU:s konkurrenskraft enligt rapporten.

När det kommer till digital kompetens visar rapporten att endast 55,6 procent av européer har minst grundläggande digital kompetens. Det finns också en bestående könsskillnad inom yrken med behov av kunskap inom informations- och kommunikationsteknologier. Medlemsländerna uppmanas därför att satsa på digital kompetens under hela skolgången samt uppmuntra unga, framförallt flickor, att fokusera på tekniska inriktningar.

Framsteg sker i att göra offentliga tjänster och elektroniska hälsojournaler tillgängliga för medborgare och företag online, likväl som att förse dem med en säker digital ID-handling. Den europeiska personliga digitala plånboken förväntas öka användningen av dessa tjänster. Målet är att alla offentliga tjänster ska finnas tillgängliga online till 2030.

Vad händer nu?

Före den andra december 2024 ska medlemsländerna se över och anpassa sina nationella planer för att överensstämma med målen av det digitala decenniet. EU-kommissionen kommer övervaka medlemsländernas framsteg och redogöra för utvecklingen i nästa rapport om tillståndet för det digitala decenniet som kommer 2025.

Hugo LindahlInformationsansvarig, EU-kontoret (Information officer)Enheten för internationell samverkan