Östra Mellansverige tilldelas utmärkelsen Regional Innovation Valley

EU-kommissionen har identifierat 151 regioner som fått utmärkelsen Regional Innovation Valley. Östra Mellansverige är en av dem.

Tillsammans med Region Sörmland, Region Uppsala, Region Västmanland och Region Örebro län är Region Östergötland en del av samarbetet Östra Mellansverige. Regionerna i Östra Mellansverige har, tillsammans med 79 andra regioner som lämnade in en intresseanmälan, fått stämpeln Regional Innovation Valley av EU-kommissionen. Totalt klassas 151 regioner som Regional Innovation Valleys där vissa även sökt finansiering genom tidigare utlysningar, något Östra Mellansverige inte gjort.

En Regional Innovation Valley har som mål att stärka det regionala innovationsekosystemet, överbrygga innovationsklyftor i Europa och överlag förbättra den europeiska innovationen. De 79 regioner som tillsammans med Östra Mellansverige uttryckte sitt intresse att blir en Regional Innovation Valley får utmärkelsen baserat på viljan att förbättra koordination och riktning på innovationsinvesteringarna, deltagande i interregionala samarbeten och för att stärka och koppla samman de regionala innovationsekosystemen.

Att få stämpeln Regional Innovation Valley ger regionerna i Östra Mellansverige tillgång till en ny plattform för samarbete som ytterligare kan stärka vår ställning som innovationsledare. Tilldelningen av utmärkelsen Regional Innovation Valley sker i området cirkulär ekonomi.

Nu börjar arbetet med att analysera hur vi kan dra nytta av utmärkelsen och vilka steg som följer.

Hugo LindahlInformationsansvarig, EU-kontoret (Information officer)Enheten för internationell samverkan