Fokus på den regionala nivån i den gröna omställningen behöver öka enligt Regionkommittén

Regionkommittén vill se större fokus på regional och lokal nivå i den gröna omställningen. Nu presenteras en rapport med förslag inför den nya mandatperioden.

Den gröna given har genomsyrat många av de lagstiftningsakter som arbetats fram på EU-nivå under den gångna mandatperioden och täcker ett brett spektrum av policyområden. Allt från transport till jordbruk och industri. Till 2050 har EU som mål att bli en helt klimatneutral union. På vägen dit har EU:s lagstiftande institutioner antagit ett delmål om en minskning av växthusgasutsläppen med 55 procent till 2030. Den Europeiska Regionkommittén, vilket är en rådgivande institution som representerar den regionala och lokala nivån i EU, presenterade den 29 maj en rapport om framtiden för den gröna given. Rapporten innehåller 29 rekommendationer för EU:s lagstiftande institutioner inför nästa mandatperiod.

I Regionkommittén finns ett starkt stöd för en ambitiös klimatpolitik och i rapporten, som heter ”Regions and cities shaping the European Green Deal 2.0”, lyfts vikten av att ta hänsyn till den lokala och regionala nivån och dess olikheter i genomförandet av de klimatåtgärder som behövs för att uppnå målen i den gröna given. Regioner och städer behöver enligt rapporten ges rätt förutsättningar för att nå de högt ställda mål som finns i EU:s klimatlag. Samtidigt måste de också ges frihet att ta fram och styra sin egen väg i den gröna omställningen.

Även om rapporten stöttar de högt ställda målen lyfts också de konsekvenser den gröna omställningen har på redan utsatta grupper och regioner. Rapporten efterlyser därför mer flexibilitet för att ta hänsyn till dessa utmaningar. Rapporten pekar också på att det saknas finansiering för att genomföra den gröna omställningen. Här föreslås en reformerad sammanhållningspolitik som specifikt stöttar klimatrelaterade utgifter.

Några av de rekommendationer Regionkommittén lyfter fram är:

• Bygga en långsiktig strategi med större fokus på en rättvis omställning.
  • Introducera territoriella påverkansbedömningar på regional nivå och mäta socioekologiska- och välmåendeindikatorer för att stärka övervakningen.
  • Förbättrad koordinering mellan fonder och instrument för den gröna och digitala omställningen, bättre och förenklade regelverk, främja ett platsbaserat tillvägagångssätt och ge tillgång till finansiering för de regioner och städer i störst behov.
  • Arbeta mot en global grön giv med fokus på lokal och regional nivå.
  • Uppmärksamma kopplingen mellan människors hälsa, klimatförändringar och miljökriser samt ett ökat fokus på att skydda biodiversitet och övergången till hållbara livsmedelssystem.
  • Koppla EU:s nästa långtidsbudget till målen som läggs fram i rapporten samt öka EU-finansieringen till regioner och städer.

Hugo LindahlInformationsansvarig, EU-kontoret (Information officer)Enheten för internationell samverkan