Vårens Eurobarometer visar starkt stöd för en gemensam försvars- och säkerhetspolitik

EU-kommissionen har genomfört en opinionsundersökning för att ta reda på medborgarnas åsikter. Undersökningen berör bland annat på den gemensamma försvars- och säkerhetspolitiken, kriget i Ukraina, ekonomi och förtroendet för EU.

Eurobarometer-undersökningar genomförs ofta flera gånger om året och är opinionsundersökningar där medborgare från EU:s medlemsländer svarar på frågor om den Euroepiska Unionen. Antigen genomförs standardiserade undersökningar som mäter medborgarnas syn på EU:s institutioner, demokrati och viktiga policyområden eller specifika undersökningar för en viss fråga. Undersökningarna beställs antingen av EU-kommissionen eller Europaparlamentet och den 23 maj presenterades den senaste standardiserade undersökningen, beställd av EU-kommissionen.

I vårens undersökning som genomfördes mellan den 3 och 28 april ställdes bland annat frågor kopplade till utrikes-, försvars- och säkerhetspolitik samt kriget i Ukraina. Svaren på frågorna visar att 71 procent av de tillfrågade anser att produktionen av militärutrustning måste stärkas och 77 procent är för en gemensam försvars- och säkerhetspolitik. När de svarande fick ange vilka områden EU bör agera på under de nästkommande fem åren toppade försvar och säkerhet med 34 procent följt av klimat och miljö. Här avviker de svenskar som svarat på undersökningen. De placerar klimat och miljö överst med 62 procent, följt av demokrati på 33 procent och därefter säkerhet och försvar på 30 procent. Undersökningen visar också på ett starkt stöd för Ukraina där 87 procent av alla svarande är positiva till humanitärt stöd till de som berörs av kriget och 72 procent stöttar de ekonomiska sanktionerna.

Bortom utrikes-, försvars- och säkerhetspolitiken visar undersökningen att de svarandes uppfattning av den europeiska ekonomin är den bästa sedan 2019. 47 procent har bedömt den europeiska ekonomin som ”bra”. Européer är också positiva till euron som valuta med ett stöd på 70 procent sett över alla EU:s 27 medlemsländer. Inom eurozonen är stödet något högre på 78 procent. 62 procent är positiva till EU:s framtid och 49 procent har förtroende för EU. Sammanslaget är förtroendet för EU högre än förtroende för nationella parlament eller regeringar medan om vi endast kollar på svenskar har vi ett något högre förtroende för Riksdagen än för EU med 68 procent svarande att de har förtroende för riksdagen respektive 63 procent för EU.

Hugo LindahlInformationsansvarig, EU-kontoret (Information officer)Enheten för internationell samverkan