Första mötet för arbetsgrupp om hälsohot

EU:s arbetsgrupp för hälsohot ska förbättra unionens förmåga att svara på framtida utbrott av smittsamma sjukdomar. Nu hålls ett första möte för att skapa kontakter, utbyta information och diskutera arbetsgruppens arbetssätt.

Utbrottet av covid-19 visade på brister i hanteringen av hot mot folkhälsan på EU-nivå. En åtgärd för att förbättra EU:s möjlighet att svara på framtida utbrott av smittsamma sjukdomar var etableringen av EU:s arbetsgrupp för hälsohot. Arbetsgruppen etablerades 2023 som en del av den Europeiska smittskyddsmyndigheten (ECDC) för att stötta länder både inom och utanför EU/EEA i att hantera och förbereda sig för utbrott av smittsamma sjukdomar.

Det första mötet för arbetsgruppen ägde rum i januari på ECDC:s kontor i Stockholm. Där möttes arbetsgruppens koordinationsteam och rådgivande grupp tillsammans med experter från internationella organisationer och representanter från olika länder. Målet med mötet var tredelat. De olika medlemmarna skulle med mötet få möjlighet att skapa kontakter med andra deltagare, utbyta information om arbetsgruppen och diskutera hur arbetsgruppen på bästa sätt kan stötta länder och stärka samarbete.

Under mötet diskuterades varför endast ett fåtal av de förfrågningar som kom in till arbetsgruppen berörde stöd för att hantera ett akut hot mot människors hälsa. De flesta förfrågningar berörde förberedande åtgärder. Deltagarna på mötet kom fram till att det finns en bristande kunskap om arbetsgruppen och vilken hjälp arbetsgruppen kan bidra med. Om det skulle uppstå ett akut hot mot människors hälsa kan arbetsgruppens utökade kriskapacitet aktiveras av antingen EU-kommissionen eller medlemsländer i EU/EEA. Vid en aktivering av kriskapaciteten allokeras resurser till arbetsgruppen för att möjliggöra att lämpliga åtgärder kan vidtas.

I april och november sker de nästkommande mötena för den rådgivande gruppen. Direkt efter novembermötet träffas också arbetsgruppens intressenter för att ge återkoppling på hur arbetsgruppen agerar och förslag på hur arbetsgruppens arbetssätt kan utvecklas framgent.

Hugo LindahlInformationsansvarig, EU-kontoret (Information officer)Enheten för internationell samverkan