regional-utveckling

Region Östergötland

Regional utveckling

Plan för en europeisk examen läggs fram av EU-kommissionen

I mars föreslog EU-kommissionen ett paket av åtgärder för att möjliggöra en europeisk examen. Målet med en europeisk examen för högre utbildning är att underlätta gränsöverskridande studier och arbete samtidigt som attraktiviteten för de europeiska lärosätena stärks.

EU-kommissionen presenterade i september 2020 ett meddelande om att uppnå ett europeiskt utbildningsområde till 2025. En del i planen var att upprätta en gemensam europeisk examen, något EU-kommissionen nu har presenterat ett paket bestående av tre delar för att uppnå.

Att upprätta en gemensam euroepisk examen för enligt EU-kommissionen med sig flera fördelar. För studenter blir det enklare att studera på olika universitet runt om i Europa och gränsöverskridande jobbsökande underlättas med en examen som erkänns inom hela unionen. För arbetsgivare blir det enklare att erkänna kompetens från utbildningar i andra delar av EU och för lärosäten ökar attraktiviteten av deras utbildningar genom att kunna erbjuda en europeisk examen. Det blir också enklare för lärosäten att erbjuda gemensamma program med andra europeiska lärosäten.

Planen för att uppnå en gemensam europeisk examen består av tre delar, ett meddelande om en plan för europeisk examen och två förslag till rådsrekommendationer. Tillsammans hanterar dessa förslag både de legala och administrativa hindren mot en gemensam examen.

Planen för en europeisk examen

EU-kommissionen trycker på vikten av lärosätenas självständighet och akademiska frihet samt respekten för medlemsländernas kompetens inom högre utbildning. Därför bygger planen för en europeisk examen på frivilligt samarbete. Eftersom utbildningssystemen skiljer sig åt inom EU måste anpassningen till en europeisk examen ske gradvis och EU-kommissionen föreslår två tänkbara utgångspunkter för medlemsländerna.

Den första möjligheten är att införa en europeisk märkning. Denna märkning skulle gå till gränsöverskridande utbildningsprogram och studenterna får ett europeiskt märkningscertifikat tillsammans med sin examen. Den andra utgångspunkten är en europeisk examen som befästs i nationell lagstiftning baserat på gemensamma kriterier. Antingen kan denna examen ges ut av universitetet eller av en gemensam europeisk aktör som har skapats av universiteten.

EU-kommissionen kommer stötta medlemsländerna i att införa en europeisk examen bland annat via ett europeiskt laboratorium för examenspolitik och genom Erasmus+ ge stöd till utbildningsprojekt som möjliggör för medlemsländerna att i samarbete med andra relevanta aktörer göra framsteg mot en europeisk examen. Både det europeiska laboratoriet och stödet till utbildningsprojekt ska införas under 2025.

De två rådsrekommendationerna

Den första av de två rådsrekommendationer som EU-kommissionen föreslår syftar till att säkra kvalitén samt möjliggöra enklare och automatiskt erkännande av examen från högre utbildning i andra EU-länder. Detta ska ske genom ett europeiskt kvalitets- och erkännandesystem. Det andra förslaget till rådsrekommendation riktar in sig på personalen som arbetar inom den akademiska världen. Här vill EU-kommissionen att ojämlikheter i erkännandet av arbetsuppgifter inom unionen ska åtgärdas för att öka attraktiviteten av en akademisk karriär.

Vad händer nu?

De tre förslagen kommer diskuteras med Rådet och intressenter inom högre utbildning under de kommande månaderna.

Läs mer om förslaget till en gemensam europeisk examen i EU-kommissionens pressmeddelande via denna länk Länk till annan webbplats..

Kontakt

Hugo LindahlInformationsansvarig, EU-kontoret (Information officer)Enheten för internationell samverkan