Europaparlamentet antar förhandlingsposition om markövervakning

För att främja god markkvalitet i Europa har Europaparlamentet nu antagit sin position inför förhandlingarna med Rådet om nya regler för markövervakning och markresiliens. Alla medlemsländer kommer behöva övervaka och bedöma markkvaliteten samt åtgärda de områden där marken utgör en fara för människors hälsa och miljön.

Markkvaliteten inom EU försämras kontinuerligt bland annat på grund av klimatförändringar, överexploatering, föroreningar och ett ohållbart bruk av marken. Totalt bedömer EU-kommissionen att 60 procent av Europas mark är i dåligt skick. Den försämrade markkvaliteten för med sig sämre förutsättningar för bland annat matproduktion, skogsbruk, kolbindning och vattenreglering. Mot denna bakgrund presenterade EU-kommissionen i juli 2023 direktivet om markövervakning och markresiliens. Europaparlamentet har nu beslutat om sin förhandlingsposition.

Enligt EU-kommissionen är en god markkvalitet nödvändig för att nå klimatneutralitet till 2050, en grön och cirkulär ekonomi samt minska spridningen av ökenområden och försämrad landkvalitet. Givet vikten av god markkvalitet för exempelvis matproduktion och vattenreglering blir frågan även viktig ur en hälsosynpunkt för människor. Ett första steg mot förbättrad markkvalitet är att övervaka och bedöma markkvaliteten, vilket förslaget till direktiv riktar in sig på.

Europaparlamentet stämmer in i målet om att uppnå hälsosam mark till 2050 och att det finns ett behov av en gemensam definition av markkvalitet samt inrättandet av ett ramverk för markövervakning. Med det nya direktivet om markövervakning behöver alla EU:s medlemsländer övervaka och bedöma markkvaliteten. Hänsyns ska tas till varje lands enskilda marktyper.

I Europaparlamentets position föreslås en femgradig klassifikation av markens kvalitet där endast de två högsta betygen innebär en god markkvalitet. Vidare ska det skapas offentliga listor över alla platser med låg markkvalitet runt om i EU. Europaparlamentet föreslår även ett krav på att medlemsländerna ska åtgärda lågkvalitativ mark så att den inte längre utgör ett hot mot människors hälsa eller miljön. Kostnaderna för detta ska bäras av förorenaren i enlighet med principen om att förorenaren betalar.

Vad händer nu?

Efter att Europaparlamentet nu antagit sin position påbörjas förhandlingarna med Rådet för att nå en gemensam överenskommelse. Då det är Europaparlamentsval den 9 juni kommer dessa förhandlingar kunna påbörjas först när ett nytt Europaparlament är på plats.

Läs mer om Europaparlamentets position gällande direktivet om markövervakning och markresiliens i Europaparlamentets pressmeddelande via denna länk Länk till annan webbplats..

Hugo LindahlInformationsansvarig, EU-kontoret (Information officer)Enheten för internationell samverkan