EU-kommissionen publicerar den nionde sammanhållningsrapporten

I den nionde sammanhållningsrapporten listas både framgångar och fortsatta utmaningar för sammanhållningspolitiken. Demografiska förändringar och skillnader mellan stad och glesbygd pekas ut som utmaningar som måste hanteras av framtidens sammanhållningspolitik.

Sammanhållningspolitiken, också kallad EU:s regionalpolitik, är den enskilt största utgiftsposten i EU:s budget och står för cirka en tredjedel av de totala budgetutgifterna. Målet med sammanhållningspolitiken är att minska regionala skillnader och öka sammanhållningen mellan EU:s regioner. Vart tredje år tar EU-kommissionen fram en rapport som bedömer den sociala, territoriella och ekonomiska sammanhållningen mellan regioner inom unionen. Rapporten identifierar vilka framsteg som gjorts och vilka lärdomar som kan dras från den gångna perioden. Den kunskap som rapporten bidrar med kommer vara en del av underlaget för utformningen av framtidens sammanhållningspolitik.

I rapporten konstaterar EU-kommissionen att de ekonomiska skillnaderna mellan de nya medlemsländer som gick med i unionen under den stora utvidgningen 2004 och EU:s genomsnitt har minskat. Från ett BNP per capita på 52 procent av EU-genomsnittet till 80 procent under dessa 20 år. Uppskattningar visar att investeringar i sammanhållningspolitik inom unionen kommer ha bidragit med 1,3 miljoner nya jobb till 2027 och till 2043 har utfallet av varje investerad euro i sammanhållningspolitiken gett tre euro i avkastning.

Budgeten för den innevarande sammanhållningspolitikperioden mellan 2021 och 2027 är 392 miljarder euro och fokuserar framförallt på konkurrenskraft, den gröna och digitala omställningen, humankapital och social inkludering, fysiska och digitala kontakter samt bristen på arbetskraft. Rapporten pekar specifikt på hur klimatförändringarna ökar den regionala ojämlikheten inom EU och vikten av sammanhållningspolitik för att kunna möta och minska de risker klimatförändringarna för med sig.

Rapporten blickar också framåt mot de utmaningar Europas regioner står inför och som behöver hanteras av framtidens sammanhållningspolitik. Bland annat lyfts nationella skillnader mellan storstadsområden och mer glesbefolkade områden samt problem för regioner som permanent halkat efter mer utvecklade regioner. I många regioner minskar andelen invånare i arbetsför ålder och de har även svårt att behålla unga och arbetskraft med rätt kompetens i regionen.

För att sammanhållningspolitiken ska uppnå sina mål pekar rapporten ut sex förbättringsmöjligheter. Dessa är:

• Hantera framväxande ekonomiska dynamiker och nya obalanser.
  • Skräddarsy stöd efter regionala behov.
  • Snabbare implementering.
  • Administrativa förenklingar.
  • Ökat fokus på prestationsbaserade bedömningar och koppling till genomförda reformer.
  • Inbyggd flexibilitet för att hantera oanade händelser.

Den 11-12 april kommer den nionde sammanhållningsrapporten diskuteras under Cohesion Forum Länk till annan webbplats. i Bryssel. EU-kontoret kommer delta på plats men det finns även möjlighet att följa forumet digitalt.
Region Östergötland har tillsammans med övriga regioner i Östra Mellansverige tagit fram ett positionspapper om framtidens sammanhållningspolitik. EU-kontoret arbetar aktivt med att sprida positionen och använda den för att påverka positionen för de europeiska nätverk som Region Östergötland är medlemmar i.

Läs mer om rapporten i EU-kommissionens pressmeddelande via denna länk Länk till annan webbplats..

Läs rapporten i sin helhet via denna länk Länk till annan webbplats..

Hugo LindahlInformationsansvarig, EU-kontoret (Information officer)Enheten för internationell samverkan