EU-kommissionen presenterar handlingsplan för att minska kompetensbristen på arbetsmarknaden

Den teknologiska utvecklingen och den gröna och digitala omställningen leder till brist på rätt kompetens på arbetsmarknaden. Tillsammans med arbetsmarknadens parter har EU-kommissionen tagit fram en handlingsplan för att ta i tu med kompetensbristen och stärka möjligheterna till anställning.

Enligt en Eurobarometerundersökning Länk till annan webbplats. uppger nästan två tredjedelar av små och medelstora företag att de har svårt att hitta den kompetens de behöver. Arbetskrafts- och kompetensbristen förväntas öka de kommande åren som en del av den teknologiska utvecklingen och den dubbla omställningen, den gröna och den digitala. Exempelvis förväntas 3,5 miljoner jobb skapas inom förnybar energi inom EU till år 2030. EU-kommissionen har den 20 mars lanserat en handlingsplan där EU-kommissionen tillsammans med medlemsländerna och arbetsmarknadens parter ska vidta åtgärder för att hantera bristen på kompetent arbetskraft inom unionen.

Planen innehåller fem områden där åtgärder behöver vidtas. Dessa är:

• Få ut underrepresenterade grupper på arbetsmarknaden.
  • Stödja kompetensutveckling och utbildning.
  • Förbättra arbetsvillkoren i vissa sektorer.
  • Förbättra den rättvisa rörligheten inom EU för arbetstagare och studerande.
  • Attrahera talanger från länder utanför EU.

Åtgärder behöver vidtas inte bara på EU-nivå utan också av medlemsländer och av arbetsmarknadens parter. Exempel på åtgärder som ska genomföras på europeisk nivå är att finansiera projekt som satsar på noll långtidsarbetslöshet, finansiera kompetensutveckling av unga personer utanför arbetsmarknaden samt genomföra en analys av sjukledighetspolicy för att hitta det bästa upplägget för arbetstagare och arbetsgivare. I handlingsplanen uppmanas medlemsländerna exempelvis att se över läroplaner för att möta arbetsmarknadens behov, eftersträva bidragsreformer som får ut människor på arbetsmarknaden och ge stöd så människor utanför arbetsmarknaden kan återgå till arbete. Bland de åtgärder arbetsmarknadens parter avser vidta finns exempelvis att införa kollektiva förhandlingar för att komma till bukt med dåliga arbetsvillkor, stötta praktikmöjligheter och hjälpa underrepresenterade grupper att få tillgång till arbetsmarknaden.

Vad händer nu?

EU-kommissionen kommer följa upp implementeringen av handlingsplanen genom den europeiska planeringsterminen. Utöver detta kommer EU-kommissionen bjuda in till möten mellan Kommittén för socialt skydd, Sysselsättningskommittén och arbetsmarknadens parter på europeisk och nationell nivå för samtal om de frågor som tas upp i handlingsplanen.

Läs mer om handlingsplanen i EU-kommissionens pressmeddelande via denna länk Länk till annan webbplats..

Hugo LindahlInformationsansvarig, EU-kontoret (Information officer)Enheten för internationell samverkan