Parlamentet vill minska mängden textil- och livsmedelsavfall med tuffare krav

Europaparlamentet vill se hårdare avfallskrav för att minska klimatpåverkan från livsmedel och textilier i översynen av direktivet om avfall jämfört med EU-kommissionens förslag. Bland annat föreslås tuffare mål för minskningen av livsmedelsavfall.

Varje EU-invånare gör i snitt av med 131 kg livsmedelsavfall per år, totalt blir det 60 miljoner ton avfall per år för hela EU. För textilavfall i form av kläder och skor uppgår mängden avfall till totalt 5,2 miljoner ton eller 12 kg per person och år. Alla former av textilavfall uppgår totalt till 12,6 miljoner ton och endast 1 procent av världens textilavfall återvinns. Både textil- och livsmedelssektorn har en betydande negativ påverkan på miljön. Därför presenterade EU-kommissionen i juli 2023 ett förslag till ändring av direktivet om avfall för att minska klimat och miljöpåverkan från textil- och livsmedelsindustrin. Den 13 mars röstade Europaparlamentet om sin ståndpunkt.

Europaparlamentets position innehåller tuffare krav på avfallsminskning för livsmedelsavfall än vad som ursprungligen föreslogs från EU-kommissionen. Till den 31 december 2030 ska det, enligt parlamentets ståndpunkt, ske en 20 procentig minskning av livsmedelsavfall inom livsmedelstillverkning och bearbetning jämfört med 10 procent i EU-kommissionens förslag. Inom detaljhandel, restauranger, livsmedelstjänster och bland hushållen föreslår parlamentet en minskning av livsmedelsavfall per capita på 40 procent jämfört med EU-kommissionens 30 procent. Dessa mål utgår från 2020 års nivå för avfall. Samtidigt vill parlamentet också att EU-kommissionen ska utvärdera behovet av skärpta mål för 2035.

För textilindustrin överensstämmer Europaparlamentets position med EU-kommissionens förslag om att utöka producentansvaret. Det innebär att producenter som säljer textilier i EU måste bekosta insamling, sortering och återvinning av produkterna. Reglerna om producentansvaret måste vara på plats i medlemsländerna inom 18 månader enligt Europaparlamentet istället för inom 30 månader som EU-kommissionen föreslog.

Vad händer nu?

För att ändringen av direktivet om avfall ska kunna genomföras måste Europaparlamentet och Rådet vara överens om samma lagtext. Förhandlingar mellan institutionerna kommer påbörjas först efter sommarens val till Europaparlamentet den 9 juni.

Läs mer om Europaparlamentets position i pressmeddelandet via denna länk Länk till annan webbplats..

Hugo LindahlInformationsansvarig, EU-kontoret (Information officer)Enheten för internationell samverkan