EU-kommissionen presenterar meddelande för stärkt klimatresiliens

Behovet att agera mot de klimatrelaterade risker som lyfts fram i en ny rapport har fått EU-kommissionen att presentera ett meddelande med målet att stärka klimatresiliensn. I meddelandet lyfts fyra olika åtgärdsområden.

I en ny rapport från den Europeiska miljöbyrån bedöms konsekvenserna som klimatförändringarna för med sig för Europa inom områdena ekonomi, finans, infrastruktur, hälsa, livsmedel och ekosystemet bli stora. Rapporten slår fast att utsläppen behöver minska men även att åtgärder för att stärka motståndskraften mot klimatförändringarna är nödvändiga. Som ett svar på rapporten lanserade EU-kommissionen den 12 mars ett meddelande för att minska de klimatrelaterade riskerna i Europa och bygga större motståndskraft. EU-kommissionen motiverar även de åtgärder som läggs fram i meddelandet med den oro som finns bland EU:s befolkning där 77 procent ser klimatförändringar som ett stort problem och 37 procent upplever att de personligen redan är utsatta för klimatrelaterade risker.

De åtgärder som läggs fram i meddelandet beräknas medföra lägre kostnader än de konsekvenser klimatförändringarna får för ett oförberett samhälle. Därför vill EU-kommissionen att åtgärder vidtas inom fyra områden. Det första området är förbättrad styrning vilket innebär att det inom alla styrande nivåer ska finnas kunskap om de risker och krav som föreligger. EU-kommissionen vill även inom samma område att den statliga, regionala och lokala nivån bättre ska samarbeta med varandra för att öka motståndskraften. Det andra området är bättre verktyg för att stärka riskägarna. Detta innefattar exempelvis att öka användningen av bevaknings-, prognostiserings- och varningssystem. EU-kommissionen ser även att förståelsen för kopplingen mellan klimatrisker, investeringar och långsiktiga finansieringsstrategier stärks bland beslutsfattare, företag och investerare. Detta kan bidra med rätt signaler till marknaden och leda till att brister i fråga om resiliens och skydd åtgärdas. Tredje området främjar en bättre användning av strukturpolitiken för att hantera klimatkriser. En viktig del som lyfts fram är en förstärkning av EU:s civilskydd. Det fjärde och sista området är rätt förutsättningar för att finansiera klimatresiliens. I likhet med det tredje området berör även detta område finansiering. Medlemsländerna ska få stöd för att förbättra och integrera klimatbudgetering i sina nationella budgetprocesser av EU-kommissionen. Klimatrisker ska vägas in vid offentliga upphandlingar och klimatresiliens ska tas i beaktande vid implementeringen av EU-program.

EU-kommissionen agerar även på den internationella arenan genom finansiering, erfarenhetsutbyte och tillhandahållande av verktyg för klimatriskhantering.

Läs mer om meddelandet i EU-kommissionens pressmeddelande via denna länk Länk till annan webbplats..

Läs Europeiska miljöbyråns rapport via denna länk Länk till annan webbplats..

Hugo LindahlInformationsansvarig, EU-kontoret (Information officer)Enheten för internationell samverkan