Produkter som tillverkats genom tvångsarbete förbjuds inom EU

Överenskommelsen mellan Europaparlamentet och Rådet gör att produkter som producerats med hjälp av tvångsarbete kan förbjudas i EU. Produkterna kan stoppas vid gränsen och förstöras, återvinnas eller skänkas till välgörenhet.

Enligt en uppskattning Länk till annan webbplats. som den internationella arbetsorganisationen (ILO) gjort befinner sig 27,6 miljoner människor i tvångsarbete och deras arbete genererar intäkter på ca 150 miljarder dollar . Den 5 mars kom Rådet och Europaparlamentet överens om en förordning som förbjuder varor som producerats genom tvångsarbete, enligt ILO:s definition, att säljas inom EU.

Enligt den nya förordningen ska nationella myndigheter, alternativt EU-kommissionen i de fall tredje länder är inblandade, ansvara för att undersöka om det förekommer tvångsarbete i produktionsledet. Om så är fallet kan produkten förbjudas från att säljas på EU:s marknad och beslagtas vid gränsen. Varor som har beslagtagits kan sedan komma att förstöras, återvinnas eller skänkas till välgörenhet. Om exportören åtgärdar problemet med tvångsarbete kan restriktionerna hävas och varan blir återigen tillgänglig inom EU. Företag som bryter mot reglerna kan bli bötfällda.

Enligt förordningen ska en ny digital portal skapas som tillhandahåller olika tjänster kopplade till de nya reglerna. Bland annat kommer portalen samla riktlinjer, information om restriktioner för produkter, riskområden och risksektorer samt en visselblåsarfunktion. De riskområden och sektorer som presenteras i portalen kommer tas fram av Kommissionen och innefattar ekonomiska sektorer och geografiska områden där det finns statligt påtvingat tvångsarbete. Bedömningen av dessa områden och sektorer kommer användas för att avgöra om en formell undersökning behöver inledas. Kommissionen kan utöver detta även bestämma vilka produkter eller grupper av produkter som behöver tillhandahålla extra dokumentering av produktionskedjan vid tullkontroller.

Informationsutbyten om riskområden och delning av bästa erfarenheteter med länder som har en liknande lagstiftning är en del av förordningen. Kommissionen innehar även möjligheten att utföra inspektioner i tredje land efter godkännande från det aktuella företaget och regeringen i aktuellt land.

Region Östergötland har följt frågan utifrån att förslaget bedöms kunna innebära ett starkare skydd för att produkter som upphandlas har framställts utan inblandning av tvångsarbete.

Vad händer nu?

Detta är en provisorisk överenskommelse som formellt måste godkännas av både Rådet och Europaparlamentet innan den kan publiceras i EU:s officiella tidning och träda i kraft.

Läs mer om överenskommelsen i Europaparlamentets pressmeddelande via denna länk Länk till annan webbplats..

Hugo LindahlInformationsansvarig, EU-kontoret (Information officer)Enheten för internationell samverkan