Länder som minskat användningen av antibiotika ser minskad ökning av antibiotikaresistenta bakterier

I en ny rapport som analyserat antibiotikakonsumtion mellan 2014 och 2021 framkommer det att en minskad användning av antibiotika inom vissa EU länder har lett till minskad antibiotikaresistens. Ett fortsatt arbete med att minska antibiotikakonsumtionen både bland människor och djur är därför nödvändigt för att hantera en ökande antibiotikaresistens.

Förekomsten av antibiotikaresistens hotar både människors och djurs hälsa. I Europa orsakar antibiotikaresistens över 35 000 dödsfall bland människor varje år och mängden infektioner och dödsfall till följd av antibiotikaresistenta bakterier ökar. Det är en överanvändning av antibiotika både till människor och livsmedelsproducerande djur som anses vara den huvudsakliga anledningen till antibiotikaresistensens ökning. Den 23 februari publicerades en ny rapport från den Europeiska smittskyddsmyndigheten (ECDC), Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet (EFSA) och Europeiska läkemedelsmyndigheten (EMA), som analyserade sambanden mellan antibiotikakonsumtion hos livsmedelsproducerande djur och människor, och antibiotikaresistens inom samma grupper.

I en jämförelse mellan 2014 och 2021 visar rapporten på en minskning i konsumtionen av antibiotika bland livsmedelsproducerande djur på 44 procent sett över hela EU/EEA. Bland människor är nivån i stort den samma. Studien finner även att 10 av de 20 länder som på ett betydande sätt minskat antibiotikakonsumtionen bland livsmedelsproducerande djur också såg en minskning av antibiotikaresistens hos indikatorbakterien E. coli. Samma fynd gjordes bland 9 av de 19 länder som minskat antibiotikakonsumtionen bland människor på ett betydande sätt. Detta visar att åtgärder som vidtagits för att minska användningen av antibiotika har varit framgångsrika och att en fortsatt minskning av antibiotikakonsumtion är viktig och kan motverka ytterligare antibiotikaresistens.

Rapporten föreslår därför ett fortsatt fokus på både människors och djurs hälsa för att minska behovet av att använda antibiotika, exempelvis genom vaccin och bättre hygien. Likaså rekommenderar rapporten ett mål om att minska antibiotikakonsumtionen bland människor med 20 procent och bland livsmedelsproducerande djur med 50 procent till 2030. Något Rådet också slagit fast i sin från jord till bort strategi Länk till annan webbplats..

Läs rapporten i sin helhet via denna länk Länk till annan webbplats..

Läs en sammanfattning av rapporten via denna länk Länk till annan webbplats..

Hugo LindahlInformationsansvarig, EU-kontoret (Information officer)Enheten för internationell samverkan