Kommissionen presenterar förslag för att stärka den digitala infrastrukturen

En vitbok om framtidens kommunikationsnät och rekommendation om undervattenskablar utgör Kommissionens förslag för att stärka den europeiska digitala infrastrukturen. Ökad samordning på europeisk nivå och främjandet av den digitala inre marknaden är delar av de konkreta åtgärder som presenteras.

Som en del i ambitionen att ställa om till framtidens kommunikationsinfrastruktur lanserade Kommissionen den 21 februari ett antal förslag för att stärka innovation, säkerhet och motståndskraft i den digitala infrastrukturen. Dessa förslag samlas i Kommissionens vitbok om digital infrastruktur och i rekommendationen om säkerhet och motståndskraft för undervattenskabelinfrastruktur.

Vitboken behandlar de utmaningar EU står inför när det kommer till införandet att framtidens kommunikationsnät, hur man kan attrahera investeringar, främja innovation, öka säkerheten och främja en digital inre marknad. Specifikt föreslås ett så kallat 3C-nätverk (Connected Collaborative Computing) som ska främja innovativa teknologier och AI-applikationer. Utöver detta menar vitboken att det behövs ökad samverkan mellan existerande initiativ och finansiering av existerande program, lika spelregler och en översyn av nuvarande regelverk för att fullt ut uppnå den digitala inre marknaden lyfts också fram i vitboken.

Rekommendationen om undervattenskabelinfrastruktur riktar in sig på åtgärder både på nationell- och EU-nivå där ökad samordning inom EU kan förbättra säkerheten för undervattenskablarna. En sådan åtgärd är att på EU nivå bedöma säkerhetsrisker, etablera en verktygslåda för kabelsäkerhet samt förenkla tillståndsprocesser. Kommissionen vill även etablera en expertgrupp bestående av medlemsländernas expertmyndigheter och på längre sikt föreslås ett gemensamt EU styrsystem. Rekommendationerna presenteras mot bakgrund av ett ökat fokus på säkerhetsfrågor kring undervattensinfrastruktur och dess kritiska betydelse för vissa medlemsstater i såväl Östersjöregionen som Medelhavet.

Vad händer nu?

Förslagen i vitboken finns nu ute för samråd Länk till annan webbplats. där alla kan lämna sina synpunkter till och med den 30 juni. Därefter sammanställs de inkomna synpunkterna och medföljer vitboken till Europaparlamentet och Rådet som fortsätter behandlingen av förslagen.

Läs mer om infrastrukturförslagen i Kommissionens pressmeddelande via denna länk Länk till annan webbplats..

Hugo LindahlInformationsansvarig, EU-kontoret (Information officer)Enheten för internationell samverkan