Amalgam förbjuds inom EU från 2025

Europaparlamentet och Rådet har enats om att förbjuda amalgam i EU från den 1 januari 2025. Förbudet är enligt Kommissionen positivt för både människa och miljö.

Amalgam är ett material som används för att laga hål i tänderna och som innehåller kvicksilver, vilket är ett mycket giftigt ämne. I Sverige är amalgam redan förbjudet och inom EU har ett förbud varit på tapeten det senaste årtiondet. Nuvarande EU-lagstiftning har förbjudit användningen av amalgam för barn och gravida kvinnor sedan 1 juli 2018. I och med den nya överenskommelsen mellan Rådet och Europaparlamentet förbjuds all användning av amalgam inom hela EU från den 1 januari 2025.

Vissa länder har dock svårare än andra att frångå användningen av amalgam och för dessa införs en längre övergångsperiod till den 30 juni 2026. Likaså införs ett undantag för specifika medicinska behov där en vårdanställd bedömt det som absolut nödvändigt.

Då amalgam redan är förbjudet i Sverige kommer översynen av kvicksilverförordningen inte ha någon direkt påverkan för svensk tandvård. Den minskade användningen av amalgam på EU-nivå, tillsammans med andra åtgärder inom förordningen, kommer dock generellt minska mängden kvicksilver i naturen, vilket är i linje med EU:s handlingsplanför nollförorening. Kvicksilver i naturen kan påverka den biologiska mångfalden och ekosystemets funktion samt röra sig upp i näringskedjan och på så sätt finnas i den mat vi äter.

Vad händer nu?

Den provisoriska överenskommelsen ska nu formellt antas av både Rådet och Europaparlamentet innan förordningen kan publiceras i EU:s officiella tidning och träda i kraft.

Läs mer om överenskommelsen i Kommissionens pressmeddelande via denna länk Länk till annan webbplats..

Hugo LindahlInformationsansvarig, EU-kontoret (Information officer)Enheten för internationell samverkan