Kommissionen lanserar en allians för kritiska läkemedel

För att möta bristen på kritiska läkemedel lanserar Kommissionen en rådgivande grupp vars uppdrag är att hitta utmaningar, prioriterade åtaganden och möjliga policylösningar för att minska den kritiska läkemedelsbristen.

En ökad efterfrågan, låg produktionskapacitet, avsaknad av råmaterial och brister i leveranskedjorna menar Kommissionen är anledningar till den brist på kritiska läkemedel som uppstod inom unionen under föregående vinter. Som ett svar på detta lanserar Kommissionen en allians för att identifiera tillverknings-, kontraktsenliga- och finansiella lösningar som ökar EU:s självförsörjning av kritiska läkemedel. Alliansen ska agera rådgivande och kommer ta fram rekommendationer till Kommissionen, medlemsländerna och andra beslutsfattare inom EU för att möta läkemedelsbristen.

Intresseanmälan för att delta i alliansen är öppen och vänder sig till företag, organisationer, medlemsländer, lokala och regionala styren, civilsamhället, sjukvårdspersonal, patienter, konsumenter och andra intressegrupper samt EU-organ och myndigheter. Arbetet i alliansen kommer pågå under fem års tid och i höst väntas de första rekommendationerna presenteras. Alliansen kan ses som ett första steg mot en rättsakt om kritiska läkemedel. Men för att rättsakten ska bli verklighet krävs det enligt Kommissionen en förberedande studie och konsekvensbedömning av behovet, innehållet och genomförbarheten av en sådan rättsakt.

Bakgrund

På grund av de brister i läkemedelstillgång, bland annat gällande antibiotika, som nyligen uppstått har Kommissionen identifierat behovet av fortsatt samarbete för att stärka den Europeiska läkemedelstillgången. Som ett svar på dessa brister antog Kommissionen en kommunikation i oktober 2023 som presenterade åtgärder för att minska bristen på kritiska läkemedel, där alliansen är en av dessa.

Läs mer om alliansen för kritiska läkemedel via denna länk Länk till annan webbplats..

Anmäl intresse för att delta i alliansen via denna länk Länk till annan webbplats..

Hugo LindahlInformationsansvarig, EU-kontoret (Information officer)Enheten för internationell samverkan