EU-kommissionens ordförande inbjuden att besöka nordiska skogar inför valåret

Sveriges och Finlands statsministrar, Ulf Kristersson och Petteri Orpo, har bjudit in EU-kommissionens ordförande, Ursula von der Leyen, på besök till de nordiska skogarna. I ett öppet brev uttrycker statsministrarna en oro om överreglering av skogarna från Bryssel och uppmanar ordföranden von der Leyen om skydd för sektorn.

Bryssel förbereder sig inför nästa mandatperiod, som inleds under andra halvåret 2024 efter valet till Europaparlamentet i juni. I denna kontext vill Sverige och Finland se till att nordiska intressen - och dess skogssektor - inte glöms bort. I ett öppet brev bjuder därför Sveriges och Finlands statsministrar in EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen att besöka ländernas skogar och vädjar att kommissionen ska avstå från att överbelasta sektorn inför det kommande valåret. Detta rapporterade Euractiv om den 12 oktober 2023 Länk till annan webbplats..

Brevet Länk till annan webbplats., som skickades den 4 oktober 2023, betonar vikten av skogarna i norden för såväl export som anställningstillfällen, vilket föranleder ländernas politiska tryck på sektorn och det stora intresset av att hålla överreglering borta i högsta möjliga grad.

Kvällen innan åtog sig EU-kommissionär Maroš Šefčovič att lägga fram en EU-lag om skogsövervakning senast i december som en del av sitt framgångsrika försök att få Europaparlamentets stöd för att bli blockets Green Deal-chef. Den planerade lagen syftar till att införa "ett EU-omfattande ramverk för skogsobservation" som ger öppen tillgång till tillståndet och förvaltningen av unionens skogar.

Statsministrarna uttrycker i brevet vikten av att fokusera på genomförandet och att analysera den övergripande inverkan som denna politik i slutändan får på skogarna och trycker på att skogar bäst bevaras genom nationell praxis.