New European Bauhaus Festival 2024

Datumen för nästa upplaga av New European Bauhaus (NEB) Festival har satts. Festivalen, som erbjuder en unik möjlighet till internationell exponering, kommer att hållas i Bryssel mellan den 18-20 april 2024.

NEB-festivalen samlar människor från olika sektorer för att debattera och forma en hållbar, inkluderande och vacker framtid. Temat för 2024 års festival, Resources for all, kommer att belysa och utforska möjliga underteman som skydd och livsmiljöer, mark och vatten, mode och mänskligt välbefinnande i ljuset av den föränderliga miljön. Detta inkluderande och människocentrerade tillvägagångssätt syftar till att inspirera och engagera individer att göra hållbara val och främja NEB-initiativet.

Festivalen omfattar fyra pelare. För det första, en plattform för engagerande diskussioner och utbyte av idéer kring NEB. För det andra, ett laboratorium och en utställning som lyfter fram projekt och prototyper som ligger i linje med NEB:s kärnvärden. För det tredje, ett firande som förenar kultur och konst, hedrar yttrandefriheten och omfamnar radikala, innovativa och omstörtande idéer och visioner. Den fjärde pelaren benämns satellitevent: initiativ och event som organiseras självständigt i och utanför Bryssel, med kärnverksamhet i linje med New European Bauhaus värderingar.

Kopplat till festivalen finns nu möjlighet för organisationer och individer att ansöka om att visa upp egna aktiviteter, projekt och satellitevent under dagarna. Ansökan sker i någon av följande fyra kategorier:

• Satellitevent
  • Laboratorium och projektutställningar
  • Kulturella och artistiska aktiviteter
  • Mediapartners

Ansökningsperioden hålls öppen till och med den 30 september. Festivalen kommer att hållas på plats i Bryssel från den 18 till 20 april 2024, men med många möjligheter att följa, delta och visa upp online.