Omröstningen till årets NEB Prizes har öppnat

New European Bauhaus (NEB) har öppnat upp omröstningen för att kora vinnarna av NEB Prizes 2023. Efter en grundlig genomgång av årets ansökningar har en jury kommit fram till årets finalister. Nu ges allmänheten möjlighet att rösta fram de mest inspirerande projekten och idéerna i NEB:s grundvärderingars anda.

NEB Länk till annan webbplats. lanserades 2021 för att översätta den europeiska gröna given till tydliga och förståeliga uppdrag som kan ge fysiska resultat i form av byggnader såväl som möbler och mode. Initiativet ställer krav på projekt enligt de tre ledorden hållbart, vackert och inkluderande.

I linje med Europaåret för kompetens 2023 har årets upplaga av NEB Prizes ett tematiskt fokus på utbildning, och detta år är även länder i västra Balkan välkomna att delta utöver EU:s medlemsstater. Efter en överläggning av juryn har 61 finalister utsetts av över 1400 ansökningar. Priserna kommer att utdela upp till 30 000 euro för de initiativ som lyckas sammankoppla NEB:s grundvärden. Priserna erkänner och belönar befintliga projekt och ungdomars koncept, som visar att de hållbara lösningar som stöds av den europeiska gröna given också kan vara inkluderande och vackra, och tillföra upplevelser av hög kvalitet till människors vardag.

Priser kommer att delas ut till vinnande bidrag som, inom enligt de fyra kategorier som ges nedan, lyckas:

• Återansluta till naturen,
  • Återfå känslan av samhörighet,
  • Prioritera de platser och människor som behöver det mest, eller
  • Upphöja behovet av långsiktigt livscykeltänkande i det industriella ekosystemet

Inom varje kategori finns även tre parallella tävlingsdelar. Den första delen (A), New European Bauhaus Champions, dedikeras till existerande och avklarade projekt som ger tydliga och positiva resultat. Den andra delen (B), New European Bauhaus Rising Stars, ger utrymme åt ungas projekt. Denna del, med fokus på talanger under 30 år, riktas åt projekt i olika utvecklingsstadier. Den sista delen (C), New European Bauhaus Education Champions, fokuserar på initiativ inom utbildning och lärande. Såväl genomförda projekt som initiativ med en lägsta mognadsnivå är stödberättigade i denna del.

Bland finalisterna i årets uppsättning av NEB Prizes finns två bidrag med svensk anknytning. Det ena projektet engagerar studenter från Sverige och Italien i biomimik. Initiativet syftar till att återansluta till naturen, med praktisk inlärning, jordbruk, matlagning, seminarier och uppdrag i Toscana. Det andra projektet berör integrerat eko-lärande på Skogomeskolan i Göteborg och ämnar skapa ett systematiskt förhållningssätt till hållbarhetsundervisning.

Totalt kommer 15 vinnare att utses. 12 av dessa röstas fram av en jury med en vinnare för vardera delen i varje kategori. Resterande tre utses genom en offentlig omröstning, och genom denna omröstning ska en vinnare per del att koras.

Alla vinnande bidrag kommer att tilldelas priser – från del A och C ges ett pris på 30 000 euro och vinnare i del B ges 15 000 euro. Samtliga finalister bjuds in till prisutdelningen i Bryssel den 12 juni och får ta del av ett kommunikationspaket från kommissionen för att stödja marknadsföringen av deras projekt (genom att exempelvis lyftas i kommissionens sociala medier och webbplatser, ges möjlighet till att producera en kort dokumentärfilm samt hjälp med att sälja in och lyfta fram projektet).

Sista dagen att rösta är den 24 maj, och omröstningen sker på NEB:s officiella hemsida Länk till annan webbplats.. Där hittas, utöver årets finalisters bidrag, tidigare års vinnare.