Save the date: hybridevent med anledning av Europadagen den 9 maj

Tisdagen den 9 maj välkomnar EU-kommissionens svenska representation Europa-entusiaster till ett heldagsfirande på kulturhuset i Stockholm. Eventet, som både kommer hållas online och på plats, har detta år temat solidaritet med Ukraina.

Kommissionens representation i Sverige bjuder den 9 maj in till dialog, bildutställning, filmvisningar, infotorg och paneldiskussioner om ordförandeskapets prioriterade frågor: organiserad brottslighet, den gröna omställningen, kriget i Ukraina, konkurrenskraft, demokrati och mänskliga rättigheter. Dagen inleds med ett anförande av utrikesminister Tobias Billström, följt av ett seminarium om EU:s roll i försvaret av demokratiska värderingar

I ljuset av temat solidaritet med Ukraina kommer det även att finnas möjlighet att skänka pengar till Ukraina via Radiohjälpen. Under samma kategori kommer det därtill att visas ukrainsk film och ges tillfällen under infotorget att träffa aktörer som bland annat informerar om stöd och hjälp till Ukraina, Erasmus+ och EU-möjligheter för ungdomar, karriärmöjligheter inom EU-institutionerna, EU-projekt i Sverige, forskning om EU samt EU-fonder och deras verksamheter.

Vidare kommer även Årets Europé och vinnarna i en bildtävling för högstadie- och gymnasieskolor att utses. Bidragen i bildtävlingen kommer att ställas ut under hela dagen på Kulturhuset. Dagen avslutas med en stödkonsert för Ukraina med Lvivs filharmoniska orkester i Konserthuset i Stockholm. Europadagen är även startskottet för Europaåret för kompetens, som ska pågå fram till 8 maj 2024.

Anmälan till eventet görs via en anmälningsportal Länk till annan webbplats., vilket även behövs för de som vill delta online, då stora delar av dagen kommer att sändas live eller gå att se i efterhand.