Anmälan öppen för att delta som partner på Europeiska veckan för regioner och städer 9-12 oktober 2023

Den 10-12 oktober hålls den europeiska veckan för regioner och städer 2023. Varje år hålls eventet med nytt fokus och nya prioriteringar. Eventet är det största årliga Brysselbaserade evenemanget tillägnat regional- och lokalpolitisk. Deadline för att anmäla sig som partner är den 11 april.

De två medarrangörerna, Europeiska kommissionens generaldirektorat för regional- och statspolitik och Europeiska regionkommittén, lanserade officiellt den nya upplagan av europeiska veckan för regioner och städer 2023 under kick-offen den 13 februari.

Arrangörerna presenterade under evenemanget huvudteman för årets upplaga och dess fokus under veckan.

• Regioner i postindustriell omställning
  • Att behålla talang för regional tillväxt
  • Att bryta barriärer för gränsöverskridande samarbete
  • Små och medelstora stadskärnor som driver tillväxten
  • Lokalt energiskifte för säkerhet och hållbarhet
  • Att främja social innovation

Eventet ska fungera som en plattform för att diskutera gemensamma utmaningar och undersöka möjliga lösningar för Europas regioner och städer genom att sammanföra politiker, beslutsfattare, experter och utövare på regional och lokal nivå, såväl som intressenter från näringslivet, bankväsendet, civilsamhällets organisationer, akademin, EU-institutionerna och media.

Veckan har syftet att underlätta samarbetet och nätverkandet mellan regioner och städer, inklusive ny forskning och synpunkter från tredjeländer och internationella organisationer.

I oktober kommer mer än 10 000 deltagare – inklusive mer än 1 000 talare från hela Europa och utanför delta i ett omfattande program med konferenser och nätverksevenemang om regional och lokal utveckling. Det går nu att anmäla sig som partner till veckan senast 11 april via denna länk. Länk till annan webbplats.