Förslag om krav på körkort för att få köra A-traktor lades fram 1 mars

Foto: Johannes Frandsen/ Government Offices of Sweden

EU-kommissionen vill skärpa kraven för att få köra A-traktor i Sverige. Detta gav EU-kommissionären med ansvar för transporter och trafiksäkerhet, Adina Vălean, besked om redan tidigare i veckan. Nu har förslagen om uppdaterade krav på körkort och bättre gränsöverskridande tillämpning av vägtrafikregler lagts fram.

Mot bakgrund av att mer än 20 000 liv förlorades på EU:s vägar förra året presenterade EU-kommissionen ett lagpaket om trafiksäkerhet. Lagpaketet innehåller nya föreslagna regler om körkort, gränsöverskridande samarbeten och kördiskvalifikationer. Förhoppningen med de nya förslagen är att de ska hjälpa EU att uppnå sin nollvision – inga dödsfall på EU:s vägar år 2050.

I dagsläget får 15-åriga svenskar med körkort av typen AM för mopeder lov att köra A-traktorer, men detta är alltså något som EU-kommissionen vill se ändring på. Enligt det föreslagna reviderade EU-direktivet för körkortsregler ska 16-åringar behöva ta ett körkort med krav motsvarande B1-körkort för att få köra ett sådant fordon.

I nästa steg i processen skickas förslagen vidare till EU-parlamentet och EU:s ministerråd för behandling.

Förslag om uppdaterade körkortskrav Länk till annan webbplats.