European Tourism Day 2023

Snart öppnar anmälan för European Tourism Day. Den 5 maj 2023 går detta event av stapeln som både kommer hållas på plats i Bryssel och kunna följas online.

Vägen till en omställning för turism publicerades i februari 2022 och användes som grund för den europeiska turismagendan 2030, som antogs av rådet i december förra året. Sedan 2018 har flera utmaningar ställts inför EU:s turismekosystem, mycket mot bakgrund av Covid-19. Sedan dess har nya verktyg tillkommit för att ställa om till och se fram emot 2030. Europeiska kommissionen organiserar under dagen en debatt om ett motståndskraftigt ekosystem mellan kommissionären för den inre marknaden, Thierry Breton, representanter från andra EU-institutioner och andra intressenter. För att dela praxis och uppmuntra turismintressenter att engagera sig för ett mer motståndskraftigt, hållbart och smart turismekosystem ställs deltagarna inför frågan:

Hur skapar man ett motståndskraftigt, världsledande turismekosystem med innovativa små och medelstora företag och blomstrande samhällen?

Fortsättningsvis hålls tre rundabordssamtal under European Tourism Day, var och ett med ett eget fokus. Det första samtalet ska handla om digitalisering kring turism, det andra om hållbar turism i den gröna omställningen och den tredje om kompetenshöjande av arbetskraften i EU:s turism-ekosystem. Därtill hålls ett par sessioner om vägen framåt för turism och den gröna given.

Eventet kommer hållas i Bryssel den 5 maj från 09:00 till 17:00, med möjlighet att följa online. Anmälan för deltagande på plats sker på EU-kommissionens hemsida Länk till annan webbplats. inom kort, där även ett utkast av agendan kan hittas.