Masters of Digital 2023

Masters of Digital 2023 – ‘A resilient digital Europe in times of crisis’, kommer hållas den 8-9 mars, både på plats i Bryssel och online.

Eventet Masters of Digital 2023 hålls i år mot bakgrund av ett Europa i återhämtande efter covid-19, och med Rysslands pågående krig i Ukraina, med syftet att digital teknik ger möjligheter att hantera kriser. De kommande två åren fram till EU-valet 2024 kommer, enligt arrangörerna, att vara en kritisk tid för att göra Europas ekonomi mer innovativ samtidigt som digital potential utnyttjas för att minska utsläppen och att stärka motståndskraft mot hybridhot.

Bland andra kommer EU-kommissionären för innovation, forskning, kultur, utbildning och ungdomsfrågor, Mariya Gabriel, vice ordförande i Europeiska kommissionen för främjande av vår europeiska livsstil, Margaritis Schinas och Japans digitalminister, Taro Kono, att gästa eventet.

Under första dagens förmiddag välkomnas en panel för att diskutera den digitala rollen i att lösa energikrisen med representanter från EU-institutioner och företag. Detta följs av parallella sessioner med ’digital djupdykning’ - den ena om cybersäkerhet och resiliens och den andra om kvinnliga tech-grundare. Efter en lunch läggs fokus på gränsöverskridande samarbete inom cybersäkerhet i dagens andra panel, följt av bland annat ’Future Unicorn’-prisceremoni, som firar europeiska startups, och en insyn i ’Laptops for Ukraine’-kampanjen som samlar in smart elektronik till Ukrainska skolor, sjukhus och offentliga förvaltningar i Ukrainas mest krigsdrabbade områden. Dagen avslutas med ett cocktailmingel med Teknikföretagen som värd.

Under dag två ges tillfälle att lyssna in på samtal om desinformation och digital resiliens, följt av en panel med fokus på tillförlitlig AI. Efter ett tal med expertinsyn på hälsodata hålls ytterligare parallella sessioner med digital djupdykning: om uppbyggnaden av den europeiska hälsodatarymden respektive det europeiska året för kompetens med fokus på cyberkompetens. Två sista paneler om datarevolution inom hälsa och finans samt den europeiska digitala inre marknaden hålls innan eventet tar slut.

Masters of Digital 2023 kommer hållas på Museum of Fine Arts i Bryssel och deltagande online är möjligt. Anmälan är öppen via deras hemsida Länk till annan webbplats., och digital närvaro garanteras.

Masters of Digital 2023 Länk till annan webbplats.