Ansökan öppen för Nya Europeiska Bauhaus-priserna

Nu har ansökningen till New European Bauhauspriserna öppnat vilket är en prisutdelning för att belöna projekt inom New European Bauhaus. Priserna lyfter fram totalt 15 projekt, idéer och koncept som inspirerar utvecklingen av initiativet och belönas med upp till 30 000 euro vardera. Sista datum för att skicka in ansökningar till prisutdelning är den 31 januari 2023.

De nya europeiska Bauhauspriserna 2023 har öppnat sin ansökningsprocess för ansökande inom EU:s medlemsländer och länder i västra Balkan. New European Bauhauspriserna är en återkommande prisutdelning som framhäver och belönar redan existerande Bauhaus-projekt, koncept och idéer som fortsätter utveckla initiativet framåt. Deadline för att skicka in sin ansökan är den 31 januari 2023 och prisutdelningen sker inom fyra kategorier som reflekterar initiativets syfte:

• Återanslutning till naturen.
  • Att återfå känslan av samhörighet.
  • Prioritera de platser och människor som behöver det mest.
  • Behovet av långsiktigt livscykeltänkande i det industriella ekosystemet.

Inom varje kategori finns tre typer av så kallade strands. Strand A är riktat till befintliga och avslutade projekt med positiva resultat, Strand B är riktat till koncept i olika utvecklingsfaser inskickat av unga talanger under 30 år och Strand C riktas mot initiativ som stöttar utbildning och lärande. Vinnarna av prisutdelningen får upp till 30 000 euro och väljs både av en jury och en öppen omröstning.

Läs mer om New European Bauhauspriserna Länk till annan webbplats.

Textansvarig: Oscar Sahlin