Inspirerande föreläsningar och nätverkande inför Östgötadagarna

Den 7 februari hölls kick off för årets Östgötadagar vid Vreta Kluster, där över 100 personer samlades för inspirationsföreläsningar och nätverkande.

Östgötadagarna och kvällen evenemang arrangeras av Region Östergötland. Östgötadagarna syftar till att främja företag och föreningar på den östgötska landsbygden och stärka landsbygdssamhällen genom att kombinera upplevelser och smaker från Östergötland.

Ulrika Sundberg, verksamhetsledare för Östgötadagarna, presenterade planerna för årets evenemang. Vårens Östgötadagar planeras den 18-19 maj, medan höstens evenemang är schemalagt för den 7-8 september. Över 99 procent av deltagarna från föregående år uttryckte önskan att delta igen, och företagens omsättning ökar under dessa dagar, enligt Sundberg.

Under evenemanget delade Emmy och Hjalmar Olofsson, ägare av Kanalmagasinet och vinnare av Årets företag längs Göta Kanal 2023, sina erfarenheter om att anpassa och utveckla sin verksamhet som startade under pandemin. De betonade fördelarna med att vara på landsbygden och hur de fick utveckla olika tjänster för att möta de nya behoven.

Lina Skandevall resejournalist från Skandevall Media delade sina insikter om marknadsföring genom sociala medier. Ett tips var att skapa platser som är vackra för era gäster, så de tar bilder till sina sociala medier. Det blir gratis marknadsföring. Var trovärdig och tänk på fikat!

Lina Lundqvist från Rodga spis berättade om sitt företag och hur hon blev svensk mästare i mack-sm. Susanne Liljenberg avslutade kvällen med att dela inspirerande berättelser om att starta och etablera företag, och gav råd om att våga och ta vara på olikheter i ens omgivning. Evenemanget avslutades med mycket prat och nätverkande mellan deltagarna och föreläsarna.

Ulrika SundbergProjektekonom REACH, projektledare ÖstgötadagarnaEnheten för näringslivsutveckling