Uppmuntran från hemmaplan ger motivation

Collage i svartvitt. En kvinna med saxofon, en man i halvprofil och en kvinna som tittar över axeln.
Anna Johansen, Ninos Josef och Nicole Edensbo.

Nyligen utsåg Region Östergötland årets kulturstipendiater. Utmärkelsen betyder mycket i form av bekräftelse och uppmuntran, berättar några av stipendiaterna.

Vi når danskonstnären och koreografen Josef Ninos när han sitter på tåget på väg till Norrköping. Arbetsstipendiet på 100 000 kronor ger honom möjlighet att fokusera på förberedelserna inför hans kommande soloföreställning LILHJA.2, som har premiär på Östgötateatern nästa år.

– Jag kommer att göra research under hösten: samla material, foton, träffa människor och arbeta fram allt underlag som behövs innan vi går in i studio, säger Ninos Josef.

Han har sina rötter i Östergötland och har varit verksam i dansuppsättningar både internationellt och i Sverige. För honom innebär stipendiet en ära och en validering av hans konstnärsskap. I sammanhanget nämner han även det kultur- och utvecklingsstipendium han fick redan år 2010.

– Det känns särskilt fint att få uppbackning från hemmaplan. Stipendiet är en bekräftelse på att allt arbete är värt det, säger Ninos Josef.

Nyskapande film

Nicole Edensbo är filmskaparen, fridykaren och projektledaren som får Region Östergötlands stipendium på 50 000 kronor för nyskapande projekt.

– Det är roligt att Region Östergötland lyfter nyskapandet. Det breddar synen på konsten och utövarna. Jag som inte jobbar med konst professionellt än, blir väldigt motiverad att fortsätta, säger hon.

Konstprojektet LiV beskriver hon som ett filmkoncept som uppstod ur världen mellan hennes intresse fridykningen, och yrkeslivet som projektledare. Stipendiet täcker delar av produktionskostnaderna och är en hjälp och motivation.

– I och med stipendiet förstår jag att det finns ett intresse för det jag gör. Då andra tror på det jag gör, vågar jag också tro på det ännu mer, säger Nicole Edensbo.

Framtida konserter

Saxofonisten Anna Johansen är uppvuxen i Linköping men studerar nu i Stockholm. Hon tilldelas ett av fyra kultur- och utvecklingsstipendier.

– Att få ett stipendium som detta i slutet av mina musikstudier ger mig framför allt inspiration och motivation till att fortsätta utvecklas som musiker. Samtidigt ger det mig också möjligheten att själv börja skapa och utveckla program för framtida konserter. Att det dessutom kommer från hemregionen känns extra ärofyllt!

Övriga kulturstipendiater 2023 är Caroline Harrius, Caroline Björk samt Leonard Vincent Rode.

Text: Maria Hedberg

Relaterad information